|
Abstract: This article presents an ethnographic analysis of the impact of classrooms and workshops of artistic creation and Higher Education. For it is analyzed in depth the case of the network of classrooms and art workshops Cultural Promotion ITESO, through the review of a research project that recovered the experience, serving as feedback for the institution itself. In the development of this research points to a number of criteria, and identified different lines of research that might favor a "proactive approach to creativity," confirm the figure of the artist-educator, little known in the university context, and a type of teaching that has been called "appreciative and / or generative" focused on shaping attitudes. This experience could serve as a model for other institutions, when it comes to open spaces in the form of group and affective networks beyond formal education, where each institution could build their responses according to their needs and knowledge contexts. We have witnessed a process of development. The emotional awakening of creation as an evolutionary process, where ideas become real experiences opens. Keywords: Workshop, Artistic Creation, Learning, EvolutionaryDevelopment, Higher Education. http://dx.doi.org/10.7203/eari.7.6842 Resumen: El artículo plantea un análisis etnográfico del impacto de aulas y talleres de creación artística en Educación Media y Superior. Para ello se analiza en profundidad el caso de la red de aulas y talleres artísticos dePromoción Cultural del ITESO, a través de la revisión de un proyecto de investigación que recuperó la experiencia vivida, sirviendo de retroalimentación para la propia institución. En el desarrollo de esta investigación se apunta a una serie de criterios, ya detectados en distintas líneas de investigación, que pudieran favorecer un “enfoque proactivo de la creatividad”, confirmar la figura del artista-pedagogo, poco conocida en el contexto universitario, y un tipo de didáctica que se ha denominado “apreciativa y/o generativa” centrada en la formación de actitudes. Esta experiencia pudiera servir de referente para otras instituciones, a la hora de abrir espacios en forma de redes de conocimiento grupal y afectivo más allá de la educación formal, donde cada institución pudiera construir sus respuestas en función de sus necesidades y contextos. Hemos asistido a un proceso de desarrollo. Se abre el despertar emocional de la creación como proceso evolutivo, donde las ideas se convierten en auténticas vivencias. Palabras clave: Taller, Creación Artística, Aprendizaje, Desarrollo Evolutivo, Educación Superior.
|