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In many courses, the way to implement the ‘flipped classroom’ methodology takes recorded video lectures as reference material. In this case, a group of lectures about educational software, recording the computer screen (screencast) has been used, in order to allow students to spend the practice sessions time solving problems with the cited software. The study described below has been done following a qualitative methodology, using participant observation and individual interviews to inquire about the teaching-learning process of the students in four categories: effort/benefit, difficulty, usefulness and satisfaction. These categories have been defined starting from the scientific bibliography review and the observation process. As a result, it has been observed that, in spite of the several distinct patterns found in the way and time exposed to the videos, the majority of students made positive comments about their potential to better solve in-classroom problems. Besides, they noticed improvements in the interaction with students and teachers when they needed to pose questions or doubts. Finally, they manifested that the experience should be applied to every practice session. En multitud de cursos, la forma de llevar a cabo la metodología conocida como clase invertida (flipped classroom) toma como referencia la utilización de clases grabadas en vídeo. En este caso, se ha utilizado un conjunto de clases de software educativo, grabando la pantalla del ordenador (screencast), para que los estudiantes pudieran dedicar las sesiones de prácticas a resolver problemas con los citados programas. El estudio que se describe se ha realizado siguiendo una metodología cualitativa en la que se ha empleado la observación participante y las entrevistas individuales para indagar sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje de los alumnos en cuatro categorías: esfuerzo/beneficio, dificultad, utilidad y satisfacción. Estas categorías se han establecido a partir de la bibliografía científica considerada y del proceso de observación. Como resultado se ha encontrado que, a pesar de que existen distintos patrones en la forma y tiempo de visionado de los vídeos, la mayoría de estudiantes hicieron comentarios positivos acerca de su utilidad para resolver mejor los problemas en el aula. También advirtieron mejoras en la comunicación que se produce entre alumnos y profesores a la hora de plantear preguntas y dudas. Finalmente, manifestaron que la experiencia debería ser aplicada en cada sesión práctica.
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