The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura
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Addis, Maria Cristina; Tagliani, Giacomo
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Aquest document és un/a article, creat/da en: 2015
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Contemporary cinema has widely inquired the regime of violence deployed
by financial capitalism and The Wolf of Wall Street (2013) by Martin Scorsese
elaborates an appropriate representation of power relationships arisen from
market globalization and the dematerialization of goods. The narration of a
return to a savage and primordial dimension of violence thus stages a state
of nature which is foreign to the laws ruling social behavior and nevertheless
becomes the ground for a new contractuality opposed to the existing state of
right. In turn, this thematic dimension seems to be constantly doubled by an
enunciational level, since it is the image itself which uses violence against the
spectatorial gaze, imposing the main character’s unique point of view, which
seems to expunge any form of otherness and difference. This paper aims
at proposing a reflexion through images about the forms of subjectivation
specific of the animal competition transposed to the virtual world of financial
trade, intertwining the theory in action inside the film with Aesthetics and
Critical Theory positions.El cine contemporáneo ha profundizado en el retrato de la violencia del
capitalismo financiero y The Wolf of Wall Street (2013) de Martin Scorsese
denuncia el intento de establecer una representación plausible de las formas
de vida y relaciones de poder que emergen de la globalización y de la
volatilización de los mercados y de los bienes. El retorno a una dimensión
salvaje y primordial de la violencia pone en escena un estado de naturaleza
ajeno a las leyes que regulan el comportamiento colectivo, y que se convierten
en el fundamento de un contrato social opuesto al del estado de derecho.
Esta forma de violencia se desdobla en la enunciación con imágenes que
agreden al espectador, imponiéndole un único punto de vista que fagocita
el relato. Desde una perspectiva que combina la metodología semiótica y la
teoría crítica, se analiza aquí el modo en que el film aborda las formas de
subjetivación específicas del capitalismo financiero.
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Veure al catàleg Trobes
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