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dc.contributor.author | Fernández de Arroyabe, Ainhoa | es |
dc.date.accessioned | 2017-02-23T09:18:11Z | |
dc.date.available | 2017-02-23T09:18:11Z | |
dc.date.issued | 2015 | es |
dc.identifier.citation | Fernández de Arroyabe, Ainhoa. Erotismo y profanación. La representación de la violencia misógina en Drácula de Bram Stoker. En: Eu-topías : revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 2015, No. 9: 149-158 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10550/57298 | |
dc.description.abstract | Bram Stoker’s Dracula (1992) creatively re-interprets the two representations of violence in the original literary work: sexual bestiality, and the ritual of vampire death. This re-interpretation relies on the devices of postmodern cinema and the iconographic references of decadent painting like dark romanticism or symbolism. As a result, the eroticization of the beauty of the decadent eye transforms the extreme sadomasochistic violence that characterizes the sexual encounters between Lucy and the Vampire, Harker and the women-beasts in voluptuous scenes where the spectator’s scopophiliac pleasure is notably increased by postmodern cinema’s mechanisms of immersion inviting the viewers to submerge themselves in this universe of pleasure and pain. Also, in the representation of of the woman-beast’s execution a distance is mantained and there is pleasure in illustrating the tremendous brutality with which the beloved destroys the body of his dead fiancée, and establishes the civilizing order of Victorian society. | en_US |
dc.description.abstract | Drácula de Bram Stoker (1992) reinterpreta las dos representaciones de la violencia que contiene el original literario, el bestialismo sexual y el ritual de muerte vampírica, utilizando para ello los dispositivos del cine postmoderno y las referencias iconográficas de la pintura decadente, el romanticismo negro o el simbolismo. El resultado deriva en que la erotización de la belleza del ojo decadente transforma la extrema violencia sadomasoquista de los encuentros sexuales (entre Lucy y el vampiro, y Harker y las mujeres-bestia) en escenas voluptuosas en las que el placer escopofílico del espectador se ve notablemente incrementado por los dispositivos de inmersión del cine posmoderno que lo invitan a sumergirse en este universo de placer y dolor. En el otro extremo, la representación de la ejecución de la mujer-bestia opta por mantener la distancia y deleitarse en ilustrar la brutalidad con la que el amado destroza el cuerpo de su difunta prometida e instaura el orden civilizador de la sociedad victoriana. | es |
dc.subject | Arte. Generalidades | es |
dc.subject | Arte | es |
dc.title | Erotismo y profanación. La representación de la violencia misógina en Drácula de Bram Stoker | es |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |