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Texts about violence tend to take this concept for granted. This article tries
to sketch a semiotic definition through a brief re-reading of some classics
and of some vocabulary entries, to suggest a characterisation of violence
as a semiotic device: an articulation of two different figures of aggression
(«laceration»/«constraint») against a conventional threshold.This hypothesis
is developed in the analysis of Joseph Losey’s films, where violence appears
in many forms, but never becomes (with rare exceptions) totally explicit
or spectacular. The article reconsiders the analysis by Gilles Deleuze in his
L’Image-Mouvement, where Losey’s violence is essentially related to the actor’s
body and its power to vibrate under the influence of original «drives». But
in Losey’s cinema there are also others expressions of violence, that the
article tries to understand following the suggested device. It finally focuses
on The Lawless, considered here as a reflection on the dynamics of violence
building, through a complex play between the film’s diegetic development
and the strategies to involve the viewerLos textos sobre la violencia tienden a dar por sentado este concepto.
En este artículo se intentará esbozar una definición semiótica a través
de una breve relectura de algunos clásicos y de algunas entradas de
vocabulario, para sugerir una caracterización de la violencia como
dispositivo semiótico: una articulación de dos figuras diferentes de agresión
(«laceración»/«constricción») contra un umbral convencional. Esta hipótesis
se desarrolla en el análisis de las películas de Joseph Losey, donde la violencia
aparece de muchas formas, pero nunca llega a ser (con raras excepciones)
totalmente explícita o espectacular. El artículo reconsidera el análisis de
Gilles Deleuze en L’Image-Mouvement, donde la violencia de Losey está
esencialmente relacionada con el cuerpo del actor y su poder para vibrar bajo
la influencia de sus «pulsiones» naturales. Pero en el cine de Losey también
hay otras expresiones de violencia, que el artículo trata de comprender
siguiendo el dispositivo sugerido. Por último, se centra en The Lawless,
considerada aquí como una reflexión sobre la dinámica de la construcción
de la violencia, a través de un juego complejo entre el desarrollo diegético de
la película y las estrategias para involucrar al espectador.
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