|
Entrepreneurship has been studied extensively. Initially, the entrepreneur was seen as a
merchant, whereas more recently, the entrepreneur has come to be seen as an innovator and
agent of change. This view of the entrepreneur as an innovator and agent of change is the approach adopted in the current dissertation.
This dissertation is composed by three studies, the goals are, on the one hand to determine which institutional and economic factors have an influence in ventures creation and on the other hand to analyse how the environment, entrepreneur and venture characteristics affect to the start-up survival in the short and medium run.
The results show that the level of education of a country, the GDP per capita and the income inequality have an influence not just on the level of entrepreneurship, but also on the type of ventures created. Furthermore, regarding the second goal, the methodology shows that new ventures survive more in periods of crisis than in periods of growth due to the variation of the opportunity cost of leaving the venture when there is no job opportunity in the marketplace. Lastly, the dissertation also drives the issue of comparing social and business ventures. the results show in this case that there are some success factors for business ventures that do not have the same role in the case of social ones.El emprendimiento ha sido ampliamente estudiado. Al principio, el emprendedor fue tratado
por la literatura como comerciante, actualmente el emprendedor se percibe desde la literatura como un agente innovador y de cambio. Esta perspectiva del emprendedor es la que se ha tenido en cuenta en esta tesis. La tesis se compone de tres estudios, los objetivos de los cuales son dos, por una parte determinar qué factores institucionales y económicos tienen una influencia en la creación de las empresas y por otra parte analizar cómo afecta el entorno, así como las características del emprendedor y la empresa a la supervivencia de la misma en el corto y medio plazo. Los resultados muestran que el nivel de educación de un país, así como el PIB per capita y la desigualdad de ingresos tienen una influencia no solo en el emprendimiento, sino también en el tipo de empresas que se crean. Además, respecto al segundo objetivo, el análisis estadístico muestra que las empresas sobreviven más en periodos de crisis que de crecimiento debido a la variación en el coste de oportunidad de abandonar la empresa cuando no hay oportunidades laborales fuera del negocio. Por último, también se hace una comparativa de las nuevas empresas que se crean con un objetivo social y las más tradicionales. Los resultados en este caso muestran que hay determinados factores de éxito para las empresas tradicionales o de negocios que no lo son en el caso de las empresas sociales.
|