|
The present thesis tries to analyze from a constitutional perspective the current educational framework developing art. 27.2 of the Spanish Constitution (CE), from which the research carried out on the faculties and forecasts contained in the constitutional provision itself, including those that supported the subject provided for in the 2006 LOE, Education for Citizenship and Human Rights, and its subsequent repeal by LOMCE of 2013, increasing if possible, the interest for a matter as important in social development as education.
In this context, the juridical-constitutional approach carried out has as its axis a fundamental element, constituted by the analytical decomposition of conformity with the dogmatics of fundamental rights-the study of the right to education, on the one hand, and the higher values Of the legal order, freedom, equality, justice and political pluralism of art. 1.1 CE, on the other, focusing the issue on the content and limits of the rights and freedoms contemplated in art. 27 EC with regard to the suitability of subjects such as Education for Citizenship and Human Rights in its objective of forming a genuine democratic culture among future generations for the safeguard and living of the aforementioned higher values, as well as the supposed conscientious objection raised In its day to the same and still more, now and in the future, the limits to the alleged objection of conscience, in what it does to the education in human rights, from the perspective of the own parents and in connection with the aim pursued by the State and that finally it would happen to establish limits to the arbitrariness of the parents in that sense, questioning what would be the role of the State in this point.
The research work combines exploratory, descriptive and explanatory aspects, as a requirement of the dogmatic-constitutional approach, with the study of judicial decisions adopted as a result of the actual reality that has taken place over it, through resolutions of the Constitutional Court, alongside those of the European Court of Human Rights and the European Committee of Social Rights. All this in order to understand the nature of the problem, if any, and, consequently, to draw the corresponding conclusions and formulate the relevant corrections.
In any case, it is intended to adopt a constructive critical position, so that taking a position in the concrete aspects that aim at the promotion and safeguard of the implied rights and the respect to the same ones are recognized, in the educational field, with the transcendence which matter requires.La presente tesis trata de analizar en clave constitucional el diseño educativo actual en desarrollo del art. 27.2 CE, del que parte la investigación llevada a cabo sobre las facultades y previsiones que recoge el propio precepto constitucional, entre ellas las que sirvió de apoyo a la asignatura prevista en la L.O.E de 2006, la Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos, y su posterior derogación por la LOMCE de 2013, acrecentando si cabe, el interés por una materia tan trascendente en el desarrollo social como es la educación.
En estas coordenadas, el enfoque jurídico-constitucional realizado tiene como eje un elemento fundamental, el constituido por la descomposición analítica de conformidad con la dogmática de los derechos fundamentales-del estudio del derecho a la educación, de un lado, y de los valores superiores del ordenamiento jurídico, libertad, igualdad, justicia y pluralismo político del art. 1.1 CE, de otro, centrando la cuestión en el contenido y límites de los derechos y libertades que contempla el art. 27 CE con relación a la idoneidad de materias como la Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos en su objetivo de formar una auténtica cultura democrática entre las generaciones futuras para salvaguarda y vivencia de los mencionados valores superiores, así como la supuesta objeción de conciencia planteada en su día a la misma y más aún, ahora y en lo sucesivo, los límites a la pretendida objeción de conciencia, en lo que hace a la educación en derechos humanos, desde la perspectiva de los propios padres y en conexión con el objetivo perseguido por el Estado y que finalmente pasaría por establecer límites a la arbitrariedad de los padres en tal sentido, cuestionando cuál sería el papel del Estado en este punto.
El trabajo de investigación combina aspectos de tipo exploratorio, descriptivo y explicativo, como exigencia del enfoque dogmático-constitucional, con el estudio de los pronunciamientos jurisprudenciales dictados a raíz de la propia realidad habida sobre el mismo, a través de resoluciones del Tribunal Constitucional, y adicionalmente del Tribunal Europeo de Derechos Humanos y del Comité Europeo de Derechos Sociales. Todo ello con el objetivo de comprender la naturaleza del problema, si lo hay, y, en consecuencia, extraer las conclusiones correspondientes y formular las correcciones pertinentes.
En todo momento se pretende adoptar una postura crítica constructiva, de forma que la toma de posición en los aspectos concretos que apuntan a la promoción y salvaguardia de los derechos implicados y el respeto a los mismos se reconozca, en el terreno educativo, con la trascendencia que la materia exige.
|