|
The present final degree’s project is focused on analyzing the results which have been deduced due to the implementation of a didactic unit according to the open and based on numbers algorithms method or ABN method. It was carried out with a 22 pupils’ group, which are 5-6 years old, in a public school and during the school year 2015-2016. This study has two objectives, on the one hand, evaluating the development of the numeric sense in the participants; and, on the other hand, investigating if the numbering and basic arithmetic teaching by a didactic proposal based on the mentioned method, achieve adapting to children’s needs. Thus, it was made an observation about how the schoolchildren resolved each activity. In accordance with the got results, it would be conclude that, for this specific learners’ group, the ABN method could be considerated an alternative with an inclusive character, which is supported by the numeric sense’s development and by a deep understanding knowledge of the arithmetic operations.El presente Trabajo de Fin de Grado se centra en analizar los resultados extraídos de la implementación de una propuesta didáctica fundamentada en el método de algoritmos Abiertos Basados en Números (ABN). Ésta se llevó a cabo en un grupo de 22 alumnos de 5-6 años, en una escuela de titularidad pública y durante el curso escolar 2015-2016. Los objetivos que se plantearon fueron, por un lado, evaluar el desarrollo del sentido numérico en los participantes, y por otro lado, valorar si la enseñanza de la numeración y la aritmética básica, mediante una unidad didáctica sustentada en dicho método, conseguía adaptarse a la diversidad existente en el aula. Para ello, se realizó una observación del desempeño de los niños y niñas en cada una de las actividades. A la vista de los resultados obtenidos, se puede concluir que, para la muestra de este estudio, el método ABN podría considerarse una alternativa integradora, basada en el desarrollo del sentido numérico y en un dominio comprensivo de las transformaciones aritméticas.
|