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This paper deals with the methodological role played by the term «motivation» in young Heidegger’s early hermeneutic transformation of phenomenology. To that effect, I shall start analyzing the concept of motivation in Husserl’s phenomenology so as to better understand its hermeneutical variation in young Heidegger’s philosophy. Subsequently, I will pay special attention to the relevance exhibited by motivation in the emergence of the most important methodological notions of hermeneutical phenomenology as «destruction» (Destruktion), «formal indication» (formale Anzeige) and «preconception» (Vorgriff). To conclude, I shall explore the possibility of reshaping the phenomenological problem of the motivation to reduction in hermeneutical terms. That is to say: a motivation to reduction in factical life experience is always needed to access to the primordial sphere of meaning. Accordingly, I will finally suggest that the philosophical basic experience of radical questioning (Fraglichkeit) can be read as a hermeneutical epoche, which is, however, directly linked to the concern for one’s own existence.El presente artículo elucida el papel metodológico que juega el término «motivación» en la transformación hermenéutica de la fenomenología llevada a cabo por el joven Heidegger. A tal efecto, comenzaré con el análisis del concepto de motivación en la fenomenología de Husserl para apreciar después su inflexión hermenéutica en la filosofía de Heidegger. En un segundo momento, prestaré una especial atención a la importancia que tiene la motivación en el surgimiento de las nociones metodológicas más importantes de la fenomenología hermenéutica, como son la «destrucción», la «indicación formal» y la «preconcepción». Todo ello me conducirá, finalmente, a reformular el problema fenomenológico sobre la motivación de la reducción en términos hermenéuticos; esto es: a mostrar la necesidad de que exista una motivación en la experiencia fáctica para acceder a la esfera originaria del sentido. De tal modo que la experiencia filosófica fundamental del cuestionamiento radical (Fraglichkeit) pueda ser leída en términos de una epoché hermenéutica, la cual, a diferencia de la reducción, concierne directamente a la existencia misma del que pregunta.
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