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In her book Causation and Free Will, Carolina Sartorio has developed an actual-sequence account of free will in terms of sensitivity to reasons. In this paper, I try to give a sense of Sartorio's account and to distinguish it from other proposals on offer. After that, I bring to light some problems of her view. I argue, first, that Sartorio's thesis that absences can be causes is highly contentious; second, I hold that, if counterfactuals are not explanatorily fundamental, as she defends, actual causes do not seem to be so, either; third, I contend that freedom and reasons-sensitivity seem to rest on non-causal proper-ties and structures. Finally, I hold that Sartorio's arguments for the view that moral responsibility is not exclusively grounded in actual causes apply to free will as well. En su libro Causation and Free Will, Carolina Sartorio ha desarrollado una concep-ción de secuencia real del libre albedrío en términos de sensibilidad a razones. En este artículo, intento caracterizar la concepción de Sartorio y distinguirla de otras propuestas. Tras ello, suscito algunos problemas de la misma. En primer lugar, sostengo que la tesis según la cual las ausencias pueden ser causas es altamente problemática; en segundo lugar, mantengo que, si los contrafácticos no son explicativamente fundamentales, como Sartorio sostiene, tampoco parecen serlo las causas reales; en tercer lugar, defiendo que la libertad y la sensibilidad a razones parecen descansar en propiedades y estructuras no causales. Finalmente, sostengo que los argumentos de Sartorio a favor de la tesis según la cual la responsabilidad moral no se basa exclusivamente en causas reales se aplican asimismo al libre albedrío.
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