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This article presents the ties linking John Cage and Marcel Duchamp in the light of the musical and artistic conceptions of the inventor of the ready-made. In 1913, Duchamp formulated a series of objects to traditionally conceived music (expressionist, referential and formalist) and composed a “conceptual music” starting from a random series of musical notes and verbal summarily formulated instructions, and limiting the intervention of taste and the artist’s touch on the object. Analysed from the point of view of the suspension of time and suspension of taste, this randomly-made music, plunged into the greatest and unredeemable aesthetic indifference, makes it possible to make sense of Cage’s musical art with regard to the work of Duchamp. Thus, conceptual music illuminates Cage’s own thinking in a new and original way. In return, Cage has for his own part been a catalyst for Duchamp’s musical compositions to be known, and also for their composer to become known as such.Este artículo presenta los lazos que unieron a John Cage y Marcel Duchamp, a luz de las concepciones musicales y artísticas del inventor del ready-made. En 1913, Duchamp formula objeciones a la música concebida tradicionalmente (expresionista, referencialista y formalista) y compone una “música conceptual”, a partir de una serialización aleatoria de notas de música y de instrucciones verbales, formuladas escuetamente y limitando la intervención del gusto y de la mano del artista sobre el objeto. Analizada desde el punto de vista de la suspensión del tiempo y de la suspensión del gusto, esta música hecha de azar y sumergida en la indiferencia estética más total e irremediable permite tomar el arte musical de Cage en su filiación con la obra de Duchamp. Así, de una manera nueva y original, la música conceptual esclarece el pensamiento de Cage. A la inversa, Cage ha sido igualmente un catalizador para que las composiciones musicales de Duchamp pudieran ser conocidas e incluso para que su compositor pudiera serlo en tanto que tal.
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