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Understanding musical notation as a language and a system of musical communication brings a series of interesting ontological consequences. In this context and its consequent semantic theory it is possible to analyze how the musical discourse is articulated around its own and very singular referents. It is because of the open texture of language, the ambiguity of its terms, and from here, the ease of understanding the meaning of what is expressed under its rules of construction –in this case the musical grammar- can generate referential misses with unsuspected consequences from the point of view of musical significance. Taking the mathematical concept of "invariant" and corresponding to their structural equivalents in music, we can demonstrate how these can be modeled in different ways; these models will be very different in their formalism but equivalent as the object referenced (invariant). It can not be categorically stated –as some Paraguayan music masters do- that there is a correct way of writing music (in this research the example is given within the cultural context of Paraguayan popular music but can be extended to any field) because in the conventional nature of writing, and understanding as a medium that refers to something.Comprender la notación musical como un lenguaje y un sistema de comunicación musical trae una serie de interesantes consecuencias ontológicas. En este contexto y su consecuente teoría semántica, es posible analizar cómo el discurso musical se articula alrededor de sus propios y muy singulares referentes. Debido a la textura abierta del lenguaje, la ambigüedad de sus términos y, a partir de aquí, la facilidad de entender el significado de lo que se expresa bajo sus reglas de construcción –en este caso la gramática musical-, se pueden generar errores referenciales con consecuencias insospechadas, desde el punto de vista de la significación musical. Tomando el concepto matemático de “invariante” y respecto a sus equivalentes estructurales en la música, podemos demostrar cómo se pueden modelar de diferentes maneras; estos modelos serán muy diferentes en su formalismo, pero equivalentes como el objeto al que se hace referencia (invariante). No se puede afirmar categóricamente –como lo hacen algunos maestros de la música paraguayos- que existe una forma correcta de escribir música (en esta investigación, el ejemplo se da dentro del contexto cultural de la música popular paraguaya, pero puede extenderse a cualquier campo), dada la naturaleza convencional de la escritura y la comprensión como un medio que se refiere a algo.
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