|
Continuing vocational training is addressed in this research work from a fundamentally juridical methodological approach, as a right and duty of both the subordinate worker (or employee) and their employer, so that the former can advance in their vocational training and adapt to the various changes that could put in jeopardy the maintenance of their employment.
Under the title "Continuing vocational training and the provision of work: Article 23 of the Statute of Workers as a conciliation mechanism", the objective of this Doctoral Thesis is to analyse whether the content and scope of this legal provision is sufficient and appropriate for the purpose that is advanced, which is to facilitate the conciliation of occupational demands with the pursuit of training initiatives while the employment contract remains in force.
Structured in three parts, in the first two the term “continuing vocational training” is updated and contextualised within the vocational training system, identifying some of the meeting points with the employment contract. These will be the premises and the framework in which, in the third part, an exhaustive study is undertaken of the reviewed and complex statutory article, proposing modifications of a systematic nature in its drafting and content for the purpose of improving its understanding and effectiveness.
After all, the mechanisms provided for in the relevant provision, if they are highlighted and enhanced, point to being very valuable instruments for both the worker, who acquires job security, and for the company, which gains in productivity and adaptability to changes that may occur in the goods and services market.La formación profesional continua es abordada en este trabajo de investigación desde un enfoque metodológico eminentemente jurídico, como derecho y deber tanto del trabajador subordinado como de su empleador a fin de que el primero consiga progresar en su capacitación profesional y adaptarse a los diversos cambios que puedan poner en peligro su mantenimiento en el empleo.
Bajo el título “Formación profesional continua y prestación de trabajo: El artículo 23 del Estatuto de los Trabajadores como mecanismo de conciliación”, el objetivo de la presente Tesis Doctoral consiste en analizar si el contenido y alcance de ese precepto jurídico es suficiente y adecuado al fin que se propone, cual es la facilitación de conciliar las obligaciones laborales con el seguimiento de acciones formativas, mientras se mantiene vigente el contrato de trabajo.
Estructurada en tres partes, en las dos primeras se actualiza el término de formación profesional continua y se contextualiza la misma dentro del sistema de formación profesional, señalándose algunos de los puntos de encuentro con el contrato de trabajo. Estas serán las premisas y el marco sobre el que, en la tercera parte, se estudiará de forma exhaustiva el reseñado y complejo artículo estatutario, proponiendo modificaciones de índole sistemática, de redacción y de contenido al efecto de mejorar su comprensión, efectividad y eficacia.
No obstante, los mecanismos previstos en el precepto de referencia, si se visibilizan y potencian, apuntan a ser instrumentos muy valiosos tanto para el trabajador, que adquiere seguridad en el empleo, como para la empresa, que gana en productividad y adaptabilidad a los cambios que se produzcan en el mercado de bienes y servicios.
|