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This dissertation takes into consideration two different theoretical backgrounds: the work on epistemics conducted recently within Conversation Analysis, around notions such as epistemic primacy and authority, and the Val.Es.Co model of diaphasic varieties, specifically the sociofunctional role component. The literature review shows that the analytic proposal on epistemics has received insufficient attention in the Spanish tradition, despite being considered by some authors as the most relevant contribution in the ethonomethodological paradigm in the last decade. Furthermore, the review of previous studies which have based their analysis on the Val.Es.Co model shows that there has been relative inconsistency in the use of the term sociofunctional, which, therefore, must be more specifically defined in a monographic study. Based on these considerations, the dissertation has two main objectives: (1) to explore how epistemic (a)symmetries are managed interactionally and (2) to draw a relation between epistemic (a)symmetries and the construction of functional roles in different communicative situations. To attain these objectives, a corpus containing interactions of three different dialogal genres —spontaneous conversations, journalistic interviews and sociolinguistic interviews— has been used (121071 words in total). Based on the corpus, a collection of assertion-agreement sequences has been compiled. The analysis has focused specifically on this collection. The analysis offers, first, an inventory of discourse strategies through which speakers signal epistemic (in)dependence in relation to particular discourse referents. Secondly, it systematizes the types of epistemic configurations based on the notions of epistemic (in)dependence and (a)symmetry. Thirdly, it traces the relation between epistemic configurations in each of the genres and the particular characteristics of each communicative situation.Este trabajo parte de dos núcleos teóricos diferentes: la propuesta sobre epistemicidad surgida en los últimos años en el seno del Análisis Conversacional etnometodológico, en torno a nociones como primacía y autoridad epistémica, y la propuesta Val.Es.Co sobre variedades diafásicas, concretamente el componente rol sociofuncional. La revisión de la bibliografía muestra, por una parte, que la propuesta sobre epistemicidad ha recibido escasa atención en el ámbito hispánico, a pesar de ser considerada por algunos autores como la aportación más relevante dentro del paradigma etnometodológico en la última década. Por otra parte, la exploración de los trabajos previos que han partido de la propuesta Val.Es.Co sobre variedades diafásicas pone de manifiesto cierta vacilación en el uso de la noción sociofuncional, la cual merece un estudio pormenorizado. Partiendo de lo anterior, en el trabajo se persiguen dos objetivos interrelacionados: (1) explorar cómo se realiza la gestión interaccional de (a)simetrías epistémicas y (2) poner en relación las (a)simetrías epistémicas observadas con la construcción de roles funcionales interaccionalmente relevantes en diferentes situaciones comunicativas. Para ello, se ha diseñado un corpus que contiene muestras de tres géneros dialogales diferentes —conversaciones coloquiales, entrevistas periodísticas y entrevistas sociolingüísticas (121 071 palabras en total)—. A partir del corpus, se ha elaborado una colección de secuencias de aserción-acuerdo, sobre las cuales se ha realizado concretamente el análisis. El análisis, en primer lugar, ofrece un inventario de estrategias mediante las cuales los hablantes señalan (in)dependencia epistémica en relación con referentes comunicativos específicos. En segundo lugar, sistematiza los tipos de configuraciones epistémicas a partir de las nociones de (in)dependencia y (a)simetría. En tercer lugar, traza la relación entre las configuraciones epistémicas observadas en cada uno de los géneros y las características concretas de cada situación comunicativa.
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