|
Background: thebackground of theconcept of University Social Responsibility
(RSU) is analyzed, whoserootsare in the evolution of the concept of
Corporate Social Responsibility (CSR), which high lights the central idea
thatthe company of the 21st century should contribute to thesociety something
more than the production of goods, services and financial gains, reason
why the interest is turned towards the creation of social values, on the basis
of actionsand global ethical procedures. Method: a documentary research of
threekey concepts, RSU, Education for Sustainable Development (EDS) and
university accreditation for the strengthening of both concepts, is carriedout.
Results: A group of rsu indicators is proposed, considering the following interest groups: Students; Personal; Decision makers –government– and
Trustees, share holders or owners; Social agents; Suppliers; and Natural
environment. For each of these groups specificand measurable indicators are
specified. Conclusions: The documentary research provides theoretical elements
that main tain that the rsu and the eds aret wokey aspects tha tallow
the balance of the functions of teaching, research, extension and university
management, to generate evaluation and accreditation models with a high
sense of relevance Social.Antecedents: s’analitzen els antecedents del concepte de Responsabilitat
Social Universitària (RSU), les arrels de la qual es troben en l’evolució del
concepte de Responsabilitat Social Empresarial (RSE), en què es destaca la
idea central que l’empresa del segle xxi ha d’aportar a la societat alguna cosa
més que la producció de béns, serveis i guanys financers, per la qual cosa es
bolca l’interès cap a la creació de valors socials, sobre la base d’actuacions
i procediments ètics globals. Mètode: es fa una recerca documental de tres
conceptes clau, RSU, Educació per al Desenvolupament Sostenible (EDS) i
acreditació universitària per a l’enfortiment d’ambdós conceptes.Resultats:
es proposa un grup d’indicadors d’rsu, considerant els parts interessades
següents: estudiants; personal; dirigents que prenen decisions –govern– i patrons,
accionistes o propietaris; agents socials; proveïdors; i entorn natural.
Per a cadascun d’aquests grups s’especifiquen indicadors concrets i mesurables. Conclusions: la recerca documental aporta elements teòrics que sostenen
que l’RSU i l’EDS són dos aspectes fonamentals que permeten l’equilibri
de les funcions de docència, recerca, extensió i gestió universitària, per generar
models d’avaluació i acreditació amb un alt sentit de pertinència social.
|