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This doctoral thesis arises from the interest in investigating whether the practice of mindfulness can help to train attitudes and skills that are essential in the clinical and health psychologists’ professional practice, focusing specifically on empathy. It includes several literature review studies on the importance of mindfulness, empathy and compassion in the field of psychotherapy. Likewise, the influence of a mindfulness and compassion-based intervention (MCBI) on empathy in clinical and health psychology students is analyzed, and its effects on verbal creativity are studied, as it is a skill that may be intervening in the evolution from empathy towards compassion. In these studies, the benefits of the MCBI are examined adopting an integrating vision of empathy, since it includes an evaluation of the levels of salivary oxytocin (sOXT) and of the accuracy in an emotional recognition exercise, in addition to self-reports. The results indicated an increase in the basal levels of sOXT and in cognitive empathy, as well as in verbal creativity, in the students who participated in the IBMC, compared to the training in several psychotherapy schools and a waiting list group. These results reinforce the current evidence of the benefits of MCBIs in empathy, by studying their biological aspects and those linked to execution. They also highlight the advantages of introducing the MCBIs in the university education of clinical and health psychologists, especially regarding to the training of empathy and its evolution towards compassion, variables that are closely related to the effectiveness of the psychological interventions.Esta tesis doctoral surge del interés en investigar si la práctica de mindfulness puede ayudar a entrenar actitudes y habilidades que son esenciales en el ejercicio profesional de los psicólogos clínicos y sanitarios, enfocándose específicamente en la empatía. Se incluyen varios estudios de revisión bibliográfica sobre la importancia de mindfulness, empatía y compasión en el ámbito de la psicoterapia. Así mismo, se analiza la influencia de una intervención basada en mindfulness y compasión (IBMC) en la empatía en estudiantes de psicología clínica y de la salud, y se estudian sus efectos en la creatividad verbal, al ser una habilidad que puede estar interviniendo en la evolución de la empatía a la compasión. En estos estudios, se examinan los beneficios de la IBMC adoptando una visión integradora de la empatía, ya que se incluye una evaluación de los niveles de oxitocina salivar (sOXT) y de la exactitud en un ejercicio de reconocimiento emocional, además de los autoinformes. Los resultados señalaron un aumento en los niveles basales de sOXT y en la empatía cognitiva, así como en la creatividad verbal, en los alumnos que participaron en la IBMC, en comparación con la formación en varias escuelas de psicoterapia y con un grupo en lista de espera. Estos resultados refuerzan la evidencia actual de los beneficios de las IBMC en la empatía, al estudiar sus aspectos biológicos y vinculados a la ejecución. Además, subrayan las ventajas de introducir las IBMC en la formación universitaria de los psicólogos clínicos y sanitarios, especialmente en lo que se refiere al entrenamiento de la empatía y su evolución a la compasión, variables que se encuentran íntimamente relacionadas con la efectividad de las actuaciones psicológicas.
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