|
This article addresses the importance of the pedagogical preparation
of those who dedicate themselves to the formative processes of the future
professional musicians, through the teaching of the diverse disciplines and
subjects of the specialized musical education. In this sense, this preparation
must be adapted to the objectives and contents of specialized musical education
in each of its profiles, which makes it distinctive and flexible, as opposed to a
pedagogical training related to other disciplines or subjects, taking into
consideration that it is an artistic manifestation that is complex and
encompassing of multifaceted professional performances, which characterizes
its formative processes and that depends to a high degree on the aptitudes of the
subjects of learning. Moreover, we show the experiences obtained, through the Master Program in Training Processes of the Teaching of the Arts (University of
Arts, ISA (Havana, Cuba), as a way for perfection of the psychological,
pedagogical and methodological abilities of the teachers of the subsystem of
artistic education, graduates of the Higher Institute of Art (ISA), among which
are the musicians who are dedicated to the teaching of the different musical
profiles; interpreters, composers, musicologists, among others. This modality of
postgraduate has been organized by the Department of Pedagogy-Psychology of
the University of the Arts, since 2011 and has developed three editions so far.Este artículo aborda la importancia de la preparación pedagógica de
aquellos que se dedican a los procesos formativos de los futuros músicos
profesionales, a través de la docencia de las diversas disciplinas y asignaturas de
la enseñanza musical especializada. En tal sentido, esta preparación debe
adecuarse a los objetivos y contenidos de la enseñanza musical especializada en
cada uno de sus perfiles, lo que la hace distintiva y dúctil, en contraposición a
una formación pedagógica relacionada con otras disciplinas o asignaturas,
tomando en consideración que se trata de una manifestación artística que
resulta compleja y abarcadora de desempeños profesionales multifacéticos, lo
que caracteriza sus procesos formativos y que depende en alto grado de las
aptitudes de los sujetos de aprendizaje. Así mismo, mostramos las experiencias
obtenidas, a través del Programa de Maestría en Procesos Formativos de la
Enseñanza de las Artes (Universidad de las Artes, ISA (La Habana, Cuba), como
vía para el perfeccionamiento de las habilidades psicológicas, pedagógicas y
metodológicas de los profesores del subsistema de enseñanza artística,
graduados del Instituto Superior de Arte (ISA), entre los que se encuentran los
músicos que se dedican a la docencia de los diferentes perfiles musicales;
intérpretes, compositores, musicólogos, entre otros. Esta modalidad de
postgrado ha sido organizada por el Departamento de Pedagogía-Psicología de
la Universidad de las Artes, desde el año 2011 y ha desarrollado hasta el
momento tres ediciones.
|