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This article is part of ongoing research into the musical
accompaniment of piano at the beginning of silent cinema in Spain, its
functionalities, repertoires and social considerations. There has been a great
amount of research done regarding the beginnings of cinema in Spain, such as
general history, its industry and filmographies. But there is very little that deals
with music in silent cinema, and even less from a musicological approach. This
is due to the great shortage of sources stemming from the neglect in the
conservation of the scores used at that time or possible methods of
accompaniment and a certain failure to exceed the academic canon of
musicology.
The first part of the article outlines the panorama of the beginnings of cinema in
Spain and the different attempts to synchronize music in the projections,
winning the battle as an ideal method the live performance of music, to later focus precisely on the work of the figure of the silent film pianist who has been
widely referenced but rarely studied, both in its protagonists and in the music or
methods used. The last section compares this same practice with the evolved
model developed in the USA through specific methods and scores in the musical
accompaniment of silent film screenings until the arrival of sound cinema,
ending with the current consideration of this same practice by current pianists.El presente artículo forma parte de una investigación en curso,
sobre el acompañamiento musical de piano en el inicio del cine mudo en
España, las funcionalidades, repertorios y consideraciones sociales. Hay una
gran profusión de obras sobre los inicios del cine en España, como historias
generales, su industria y filmografías. Pero hay un escasísimo tratamiento sobre
la música en el cine mudo, que nunca lo fue, y menos un acercamiento
musicológico. Ello es debido, al igual que sucede con muchas producciones
cinematográficas de los primeros 10 años del siglo pasado, a la gran escasez de
fuentes, por la dejadez en la conservación de las partituras utilizadas o posibles
métodos de acompañamiento.
En una primera parte del artículo se esboza el panorama de lo que supuso el
inicio del cine en España y los distintos intentos de sincronizar música en las
proyecciones, ganando la batalla como recurso ideal la música interpretada en
directo, para posteriormente centrarse precisamente en la labor de la figura del
pianista de cine mudo, ampliamente referenciada, pero escasamente estudiada,
tanto en sus protagonistas como en la música o métodos empleados. Se realiza
en la última sección una comparativa de esa misma práctica con el modelo
evolucionado que se desarrolló en EE.UU., a través de métodos y partituras
específicas en el acompañamiento musical, de las proyecciones de cine mudo
hasta la llegada del cine sonoro, para terminar con la consideración actual de
esa misma práctica por parte de pianistas actuales.
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