|
Els diversos canvis sorgits amb els mitjans de comunicació de masses condueixen a una evolució dintre del camp de la formació lectora i literària, obrint la porta a noves formes de llegir i consumir els textos propis de la cultura contemporània. Creiem doncs que ha arribat el moment de realitzar una profunda reflexió al voltant del que entenem per educació lectora i literària i la relació d’aquest camp amb altres manifestacions artístiques i literàries com ara el cinema, els còmics, els videojocs, la literatura best-seller o la narració televisiva. Cal tenir en compte doncs les noves possibilitats de l’educació literària per tal de formar als discents d’acord amb les necessitats lectores i culturals pròpies del segle XXI. La nostra reflexió teòrica girarà al voltant dels diversos punts que conformen el marc teòric. Partirem d’una reflexió entorn la nostra societat i el paradigma comunicatiu actual maracada per la globalització i els processos de concentració i convergència mediàtica, les relacions intertextuals al sí de la cultura mediàtica contemporània, els grans relats de masses propis del segles XX i XXI com ara el cinema blockbuster, les sèries de televisió, els còmics, els videojocs o la literatura best-seller, la suma de tots aquests relats a les narratives transmèdia, les possibilitats d’una formació lectora i literària més enllà del paper i d’un cànon literari formatiu plural i obert a diverses manifestacions artístiques i literàries. Tancarà aquesta reflexió teòrica un estudi del currículum actual d’educació secundària de les assignatures de Lengua castellana y literatura i Valencià: llengua i literatura a la comunitat valenciana.
Així mateix, durem a terme una anàlisi de materials escolars per tal d’establir una panoràmica de la situació actual de la transposició didàctica dels mitjans de comunicació de masses dintre de l’àrea de llengua i literatura. Aquesta anàlisi es realitzarà des de l’eclecticisme metodològic combinant diversos paradigmes d’investigació i tant des d’una perspectiva quantitativa com des d’una perspectiva qualitativa. Formen el nostre corpus de materials 25 llibres de text de l’assignatura de Lengua castellana y literatura i 25 llibres de text de Valencià: llengua i literatura relatius als quatre cursos de l’educació secundària obligatòria. A més a més, tots aquests llibres pertanyen a les principals editorials amb més difusió a la Comunitat Valenciana. Pretenem, per tant, establir mitjançant una anàlisi quantitativa quant d’espai ocupen els relats de masses als llibres de text seleccionats i mitjançant una anàlisi del discurs estudiar la transposició didàctica d’aquests relats mediàtics, és a dir, si el que trobem als llibres reflexa o no allò que hem estudiat al marc teòric.
Finalment, tanca el nostre treball una proposta d’intervenció d’aula que mitjançant la combinació de diverses metodologies didàctiques tracta d’unir l’educació mediàtica i l’educació literària. Així, mitjançant el treball per projectes com a metodologia didàctica general i partint de l’enfocament comunicatiu, l’enfocament per tasques i el pluralisme metodològic de la didàctica de la llengua i la literatura pretenem articular i generar els materials adients d’una proposta d’intervenció d’aula basada en el relat digital com a eina de creació i de transmissió literària.
|