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During the forties and fifties, cinema was the main form of entertaining the masses. Its stars, figures of enormous popularity and charisma that served as instruments aiding in the creation of a collective identity. But in the precarious and morally repressive postwar period, these models did not correspond to the ideals of francoist femininity and embodied contradictions and tensions regarding the official gender discourse that the dictatorship tried to impose on all Spanish women. These actresses largely broke the principles of domesticity, maternity and subordination that the regime assigned to women. They could become models that were subversive within that historical context.
From the conceptualization of the cinematographic star as a cultural representation constructed both by the characters that they interpret in the films and by their appearances in the press, especially film magazines, this doctoral thesis analyzes the image of three of the main actresses of the period: Amparo Rivelles, Sara Montiel and Conchita Montes. The first was the greatest star of the forties and the most modern, according to the parameter at that moment. A young independent woman, a fashion and consumer icon, who projected an image of a strong and empowered woman. Sara Montiel used her physique in a sensual and seductive way. It was the axis of the construction of her stellar image from her first steps. She marched off to America and returned as a modern and cosmopolitan star, she became the first sex symbol of Francoism thanks to the unexpected success of El último cuplé. Finally, Conchita Montes was the personification of sophistication and elegance and, above all, an intellectual woman who challenged gender roles.
The thesis is developed on the basis of a methodological proposal that connects cultural history with the history of women based on the so-called star studies, which helps us to understand and explain a key concept of the historical period, such as femininity and the relationship of genders.Durante los años cuarenta y cincuenta, el cine fue el gran medio de entretenimiento de masas y sus estrellas, figuras de enorme popularidad y carisma que sirvieron de instrumentos de creación de identidades colectivas. Pero en la precaria y moralmente represiva posguerra, estos modelos no se correspondían con los ideales de feminidad franquista y encarnaron contradicciones y tensiones respecto al discurso oficial de género que la dictadura trataba de imponer al conjunto de las españolas. Estas actrices rompían en buena medida con los principios de domesticidad, maternidad y subordinación que el régimen asignaba a las mujeres, y pudieron constituirse en modelos que resultaban subversivos en dicho contexto histórico.
Desde la concepción de la estrella cinematográfica como una representación cultural construida tanto por los personajes que interpretan en las películas como por sus apariciones en la prensa, especialmente en las revistas cinematográficas, la presente tesis doctoral analiza la imagen de tres de las principales actrices de la época: Amparo Rivelles, Sara Montiel y Conchita Montes. La primera fue la mayor estrella de la década de los cuarenta y la más moderna, según los parámetros del momento. Una joven independiente, icono de moda y consumo, que proyectaba una imagen de mujer fuerte y empoderada. Sara Montiel hizo de su cuerpo, como motivo de sensualidad y seducción, el eje de la construcción de su imagen estelar desde sus primeros pasos. Marchó a América y a su regreso como una estrella moderna y cosmopolita, se convirtió en la primera sex symbol del franquismo gracias al éxito inusitado de El último cuplé. Por último, Conchita Montes fue la personificación de la sofisticación y la elegancia, y, sobre todo, una mujer intelectual que desafió los roles de género.
La tesis se desarrolla a partir de una propuesta metodológica que conecta la historia cultural con la historia de las mujeres a partir de los llamados star studies, que nos ayuda a comprender y explicar un concepto clave de este período histórico como son la feminidad y las relaciones de género.
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