|
La present tesi doctoral tracta d’oferir una interpretació renovada sobre el gran nombre
d’obres hidràuliques que es van dur a terme als rius valencians des de les darreries del
segle XV fins als principis del segle XVIII. Per a tal objecte s’ha fet un buidat de les fonts
d’arxiu relacionades amb un macrosistema de reg (la Plana de Castelló), el qual s’ha
comparat amb la documentació d’altres hortes històriques. L’anàlisi dels resultats ha
permès plantejar que la gran innovació que va suposar l’edificació de les monumentals
«preses llevantines» del Renaixement, no fou un fet aïllat, ni estigué limitat als grans
enginyers de Felip II, havent-hi una tradició constructiva que anà sent perfeccionada
progressivament per menestrals. Així doncs, es podria dir que la coneguda vinculació que
des de la Baixa Edat Mitjana tenien els pedrapiquers com a anivelladors d’aigües, es va
veure enriquida al segle XV amb l’auge de les construccions gòtiques i la creació del
gremi de pedrapiquers a la ciutat de València. Aquest col·lectiu, junt a altres colles de
mestres itinerants, especialment d’origen biscaí, començaren a aplicar progressivament
l’art de l’estereotomia en diversos rius. En aquest sentit, els assuts prengueren una
especial rellevància per a l’aplicació de les tècniques perfeccionades per aquells mestres,
passant de ser unes infraestructures elaborades amb materials febles, a ser fabricades amb
pedra picada i argamassa, la qual cosa tenia l’objectiu d’incrementar la resistència i així
aconseguir una major fiabilitat en la captació de l’aigua. Al segle XVI, els canvis
introduïts en l’arquitectura militar, amb els baluards, van tenir també una aplicació
pràctica en aquestes preses de derivació, amb la finalitat de convertir-les en veritables
fortaleses contra les catastròfiques inundacions que s’anaren concentrant durant la Petita
Edat del Gel. En aquest context, les represes començaren a experimentar amb elements
que més tard serien perfeccionats a gran escala en els embassaments alacantins, sent
especialment destacat l’ús de formes corbes, els contraforts o els mecanismes de neteja.
Al segle XVII, junt al desplaçament dels pedrapiquers pels obrers de vila, i el major ús
de les rajoles com a material constructiu, cal destacar una aplicació cada cop més
extensiva d’aquella «fortificació hidràulica» en altres infraestructures de reg
complementàries, aconseguint-se algunes millores destacables, però encara no
definitives, en la construcció de sifons, sèquies subterrànies o aqüeductes. Finalment,
aquesta llarga tradició constructiva, protagonitzada per menestrals, experimentaria un
important canvi al segle XVIII amb la creació de les Acadèmies de Belles Arts, i el nou
perfil professional dels arquitectes.
|