NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Discursos sobre varones y mujeres en la formación técnica : entre la reproducción y la transformación. Un estudio situado en dos provincias argentinas

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Discursos sobre varones y mujeres en la formación técnica : entre la reproducción y la transformación. Un estudio situado en dos provincias argentinas

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Martinez, Silvia Marcela es
dc.contributor.author Martín, María Eugenia es
dc.contributor.author Garino, Delfina es
dc.contributor.author Giampaoletti, Noelia es
dc.contributor.author Pol, María Albina es
dc.date.accessioned 2021-02-20T08:31:31Z
dc.date.available 2021-02-20T08:31:31Z
dc.date.issued 2020 es
dc.identifier.citation Martinez, Silvia Marcela ; Martín, María Eugenia ; Garino, Delfina ; Giampaoletti, Noelia ; Pol, María Albina. Discursos sobre varones y mujeres en la formación técnica : entre la reproducción y la transformación. Un estudio situado en dos provincias argentinas. En: Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13 3 2020: 451-472 es
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/77969
dc.description.abstract Technical training in Argentina has been a historically masculinized field. In the last decades, female enrollment and the visibility of social demands regarding gender inequalities has increased. In this context, this article wonders how do ETP institutions promote recognition and participation with a view to social justice, and analyzes speeches that show inequalities between men and women (in intersection with others) that circulate in 12 TVET institutions in two Argentinian provinces (Neuquén and Mendoza), as well as the devices to support educational trajectories and in articulation with the world of work. We use a comparative research design based on triangulation of secondary sources and the use of qualitative and quantitative techniques for the production of primary data. As an analysis strategy, we opted for Critical Discourse Analysis. We find three types of speeches in the institutions in both provinces, that organize the ways of looking, understanding and acting in relation to being a man or a woman, articulated with other dimensions with a particular sense of social justice. We define these speeches as: Naturalization of inequalities; Visibility of inequalities; Visibility of inequalities and actions for transformation. Discourses coexist in the institutions, but we identify predominance of some in each one of them, as well as in each one of the provinces. Finally, we present a case of an institution in territory in which we analyze how these discourses appear. es
dc.title Discursos sobre varones y mujeres en la formación técnica : entre la reproducción y la transformación. Un estudio situado en dos provincias argentinas es
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::SOCIOLOGÍA es
dc.identifier.doi 10.7203/RASE.13.3.16603 es
dc.type.hasVersion VoR es_ES

Visualització       (408.0Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques