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Violence and Gender in Female German-language Boarding School Literature
At the beginning of the 19th century, the society expands in a demographic, political and ideological level and a change took place in the systems of power, where the ruling classes claimed the monopoly of the “social fields”, in order to protect the integrity of the unequal relationships that made them superior. The nature of injustices arises through the mutation of physical punishment into symbolic violence, which ensures its perpetuation by controlling the field of the educational institutions. This situation arouses discontent at a social level, a discontent that permeates the field of literature and represents thus boarding schools as the result of power relations. Through the study of the “Internatsliteratur” based on the work of Klaus Johann (2003), will be determined that this is a European phenomenon in which female literary creation has been relegated to one side in recent decades, confirming the dominance of men over women in the cultural field. Consequently, the focus will be on a historical overview through the institution of the boarding school from its inception to the 20th century and on a review of the origins of the German-language female “Internatsliteratur” with Julchen Grünthal (1784) and Der Trotzkopf (1885) to determine whether it exists as a genre on its own or not. Later an analysis of Erinnerungen einer Überflüssigen (1912) by Lena Christ, Das Mädchen Manuela (1931) by Christa Winsloe, Die Klosterschule (1968) by Barbara Frischmuth, Zum Fenster hinaus (1979) by Christine Haidegger and Das Heft (1999) by Ines Geipel will be considered. Based on this selection, different gender theories will be reviewed and therefore a new theoretical perspective will be developed, establishing a link with the notion of symbolic violence, through aspects such as “illusio”, “habitus”, “hexis” and silence. Likewise, the focus will be on a definition of the relationship between violence and the “total institution” and will be evaluate whether an evolution takes place in the “Internatsliteratur” through its historical context and the use of different strategies in female discourse or not.
Keywords: “Internatsliteratur”, Violence, Gender Theory, Foucault, Goffman, Bourdieu, Erinnerungen einer Überflüssigen, Das Mädchen Manuela, Die Klosterschule, Zum Fenster hinaus, Das HeftA principios del siglo XIX, la sociedad se expande a nivel demográfico, político e ideológico y en ella tiene lugar un cambio en los sistemas de poder. Las clases dominantes reclaman el control de los “campos sociales” con el fin de legitimar y perpetuar la integridad de las relaciones de desigualdad que las convierten en superiores. La naturaleza de las injusticias surge a través de la mutación de un castigo físico hacia una violencia simbólica, que asegura su perpetuación controlando el campo de la institución educativa. Esta situación prende la mecha social que permea en el ámbito de la literatura y representa al internado como fruto de las relaciones de poder. Mediante el estudio de la Internatsliteratur a partir del trabajo de Klaus Johann (2003), determinamos que este es un fenómeno europeo en el que la producción literaria femenina se ha relegado a un segundo plano en las últimas décadas, confirmando el dominio del hombre sobre la mujer en el campo cultural. En consecuencia, nos centramos en un recorrido histórico por la institución del internado desde sus inicios hasta el siglo XX y en la revisión de los orígenes de la Internatsliteratur femenina en lengua alemana con Julchen Grünthal (1784) y Der Trotzkopf (1885) para determinar si existe como género propio. Posteriormente nos planteamos un análisis de Erinnerungen einer Überflüssigen (1912) de Lena Christ, Das Mädchen Manuela (1931) de Christa Winsloe, Die Klosterschule (1968) de Barbara Frischmuth, Zum Fenster hinaus (1979) de Christine Haidegger y Das Heft (1999) de Ines Geipel. A partir de esta selección haremos una revisión de diferentes teorías de género y elaboraremos una nueva perspectiva teórica estableciendo un vínculo con la noción de la violencia simbólica, a través de aspectos como el de la illusio, el habitus, la hexis y el silencio. Asimismo, buscamos definir una relación entre la violencia y la “institución total” y evaluar si tiene lugar una evolución en la Internatsliteratur a través de sucontexto histórico y del uso de distintos recursos en el discurso femenino.
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