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Although attentional deficits are one of the most common sequelae after stroke, only a few studies have investigated the effectiveness of interventions specifically aimed at the rehabilitation of these deficits, either with conventional or interactive individual exercises, in subjects with known attentional problems. The present work investigates the clinical effectiveness and the level of motivation, as well as the influence of the participants' competitive traits, of a group intervention on post-stroke attentional deficits. This intervention combines conventional exercises and interactive gamified exercises administered through a multi-touch system, either competitively or non-competitively. In addition, this work explores the neurophysiological and neuroanatomical effects of the competitive intervention. The results of this work show that the competitive intervention provided greater benefits than the non-competitive intervention in all the cognitive skills investigated, with the exception of divided attention, as well as a higher degree of motivation. Interestingly, these effects were not moderated by competitive traits, which supports the applicability of this intervention. Neurophysiological exploration of the effects of the competitive intervention showed a stabilization of the amplitude and a non-significant reduction of the latency of the P3 evoked potential after the intervention, which would point to a more effective use of the available attentional resources. The neuroanatomical study of these effects showed a maintenance of gray and white matter volume, an increase in the thalamus and a non-significant increase in the right hippocampus, brain structures involved in attentional processing and motivated behavior. These changes could constitute a morphological correlate of the observed behavioral improvement. The findings of this study support the clinical validity of the intervention designed, which could constitute an effective and motivating alternative for the treatment of attentional deficits after stroke.Pese a que los déficits atencionales son una de las secuelas más comunes tras un ictus, sólo unos pocos estudios han investigado la efectividad de intervenciones específicamente destinadas a la rehabilitación de estos déficits, bien con ejercicios individuales convencionales o interactivos, en sujetos con problemas atencionales conocidos. El presente trabajo investiga la efectividad clínica y el nivel de motivación, además de la influencia de los rasgos competitivos de los participantes, de una intervención grupal sobre los déficits atencionales post-ictus. Esta intervención combina ejercicios convencionales y ejercicios gamificados interactivos administrados a través de un sistema multitáctil, bien de forma competitiva o no competitiva. Además, este trabajo explora los efectos neurofisiológicos y neuroanatómicos de la intervención competitiva. Los resultados de este trabajo evidencian que la intervención competitiva proporcionó mayores beneficios que la intervención no competitiva en todas las habilidades cognitivas investigadas, a excepción de la atención dividida, además de un mayor grado de motivación. Interesantemente, estos efectos no estuvieron moderados por los rasgos competitivos, lo cual sustenta la aplicabilidad de esta intervención. La exploración neurofisiológica de los efectos de la intervención competitiva mostró una estabilización de la amplitud y una reducción no significativa de la latencia del potencial evocado P3 tras la intervención, lo cual apuntaría a un uso más efectivo de los recursos atencionales disponibles. El estudio neuroanatómico de estos efectos evidenció un mantenimiento del volumen de sustancia gris y blanca, un aumento del tálamo y un incremento no significativo del hipocampo derecho, estructuras cerebrales implicadas en el procesamiento atencional y en la conducta motivada. Estos cambios podrían constituir un correlato morfológico de la mejoría conductual observada. Los hallazgos de este trabajo apoyan la validez clínica de la intervención diseñada, la cual podría constituir una alternativa eficaz y motivante para el tratamiento de los déficits atencionales tras un ictus.
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