|
This dissertation deals with the linguistic behaviour in rudeness based on gender and political affiliation within the social network Facebook, more specifically, in the interventions carried out on the pages of the five political parties with the greatest representation during the two political campaigns of the year 2019 in Spain.
In order to achieve this goal, a corpus composed by 5000 comments from the walls of Unidas Podemos, PSOE, Ciudadanos, PP and Vox has been compiled, 2500 of these comments belong to the April general elections political campaign and the other remaining 2500 to the November campaign, both in 2019. In orden to specify the convergences or divergences among them and thus be able to establish the day or days with a greater reception of comments to proceed with its extraction, a metric analysis of each political campaign on the social network has been carried out.
Subsequently, a qualitative-quantitative analysis of the variables, that had been proposed, has been carried out; on the one hand, the political campaign, the political party and the gender of the users who write each reactive intervention have been determined, and, on the other hand, it is established which face act is elaborated in each intervention, as well as the speech act. If there is a face threatening act, it specifies the recipient, the attack’s theme, the impolite resource used and the presence or absence of emoticons.
In conclusion, this research indicates that there are differences in participation based on the gender variable on the pages of political parties on Facebook according to the political campaign in the analysed corpus. Likewise, we can also affirm that women and men have different linguistic behaviours concerning rudeness in the social network Facebook based on political affiliation.Esta tesis doctoral versa sobre el comportamiento lingüístico en la descortesía verbal en función del sexo y la filiación política dentro de la red social Facebook, más concretamente, en las intervenciones efectuadas en las páginas de los cinco partidos políticos con mayor representación durante las dos campañas políticas del año 2019 en España.
Para ello, se ha compilado un corpus compuesto por 5000 comentarios procedentes de los muros de Unidas Podemos, PSOE, Ciudadanos, PP y Vox, de estos, 2500 pertenecen a la campaña política de las elecciones generales de abril y los otros 2500 restantes a la campaña de noviembre, ambas del año 2019. Para la elección de estos comentarios se ha llevado a cabo un análisis métrico de cada campaña política en la red social con el fin de precisar las convergencias o divergencias entre ellas y así poder establecer el día o los días con una mayor recepción de comentarios para proceder a su extracción.
Posteriormente, se ha realizado un análisis cualitativo-cuantitativo de las variables que se habían propuesto, por una parte, se ha determinado la campaña política, el partido político y el sexo de los usuarios que escriben cada intervención reactiva, y, por otra parte, se establece qué acto de imagen se elabora en cada intervención, así como el acto de habla. Si se produce un acto de amenaza a la imagen se precisa su destinatario, la temática del ataque, el recurso descortés utilizado y la presencia o ausencia de emoticonos.
Como conclusión, esta investigación indica que en el corpus analizado se producen diferencias en la participación en función de la variable sexo en las páginas de los partidos políticos en Facebook según la campaña política. Asimismo, también podemos afirmar que las mujeres y los hombres poseen comportamientos lingüísticos dispares en relación con la descortesía verbal en la red social Facebook en función de la filiación política.
|