|
Vehicle platoons are groups of vehicles that travel together, maintaining a constant distance from each other. Platoons generally require robust and reliable wireless communications to keep their structure and perform coordinated maneuvers. When the platoon is assisted by the infrastructure through a cellular vehicle to anything (V2X) communication, one of the critical factors is reducing the communication latency. In this paper, the use of a spatial interpolation technique, namely Ordinary Kriging, is explored as a mechanism to reduce signaling overhead in the channel information acquisition stage, which can impact in practice over reducing latency. Specifically, its potential to reconstruct the radio environment map of the platoon from a limited number of available channel values is evaluated. This analysis allows to establish optimal patterns of vehicles with access to channel information in order to obtain a high accuracy reconstruction.Los pelotones de vehículos son grupos de vehículos que viajan juntos, manteniendo una distancia constante entre ellos. Los pelotones suelen necesitar comunicaciones inalámbricas sólidas y fiables para mantener su estructura y realizar maniobras coordinadas. Cuando el pelotón es asistido por la infraestructura a través de una comunicación celular vehículo a todo (V2X), uno de los factores críticos es reducir la latencia de la comunicación.
En este trabajo se explora el uso de una técnica de interpolación espacial, concretamente el Kriging Ordinario, como mecanismo para reducir la sobrecarga de señalización en la etapa de adquisición de información del canal, lo que puede repercutir en la práctica sobre la reducción de la latencia. En concreto, se evalúa su potencial para reconstruir el mapa del entorno radioeléctrico del pelotón a partir de un número limitado de valores de canal disponibles. Este análisis permite establecer patrones óptimos de vehículos con acceso a la información del canal para obtener una reconstrucción de alta precisión.
|