|
The teaching of clitic pronouns is one of the most complex issues of Catalan education,
especially as a second language (L2). Academic tradition has relegated clitic pronouns
to a purely syntactic context that involves knowing a whole range of concepts which, if
we think of an L2, most of the students might not know. Consequently, this study presents
a teaching sequence based on construction grammar, and especially on Applied Construction
Grammar (Gilquin & De Knop 2016), for teaching and learning the so-called
HO-TRANSITIVE construction. Construction grammar gives a fundamental role to the
meaning of grammatical forms and, therefore, this grammatical model fits well with the
methodological approach of focus on form, which also considers meaning as a key piece
of grammar teaching. In our case, we apply this model to the syntax of the Catalan clitic
pronoun ho as a direct object. This methodology also enables us to teach and learn grammar
from a communicative approach, and so we have designed a series of tasks, divided
into three phases, which implement, above all, the oral competence, the competence
which, so far, seems to have been forgotten when learning clitic pronous. With all of this,
we propose a different way to acquire the grammar of Catalan as an L2 which, by implementing
it, could provide empirical data to check its effectiveness and feasibility. This
data, along with other construction studies for the acquisition of Catalan as an L2 (Segura
2016, Segura et al. 2020), can be used to start a new way of teaching Catalan clitic
pronouns.L’ensenyament dels pronoms febles és un dels punts més complexos de l’ensenyament
del català, sobretot com a segona llengua (L2). La tradició acadèmica ha relegat els pronoms
febles a un context purament sintàctic que implica saber tot un seguit de conceptes
que, si pensem en una L2, potser la major part d’alumnes no coneixen. És per això que
aquest estudi presenta una seqüència didàctica basada en la gramàtica de construccions, i
especialment en la Gramàtica de Construccions Aplicada (Gilquin i De Knop 2016), per
a l’ensenyament i l’adquisició del que hem anomenat la construcció HO-TRANSITIVA. La
gramàtica de construccions atorga un paper fonamental al significat de les formes gramaticals
i, per això, aquest model gramatical encaixa molt bé amb l’enfocament metodològic
del focus en la forma, que també considera el significat com a peça clau de l’ensenyament
de la gramàtica. En el nostre cas apliquem aquest model a la sintaxi del pronom feble ho
en funció de complement directe. Aquesta metodologia permet, a més, ensenyar i aprendre
la gramàtica des d’un enfocament comunicatiu, per la qual cosa hem dissenyat una
sèrie de tasques, repartides en tres fases, que posen en pràctica, sobretot, la competència
oral activa, la competència que, fins ara, sembla haver estat oblidada a l’hora d’aprendre
els pronoms febles. Amb tot això, proposem una manera diferent d’adquirir la gramàtica
de la llengua catalana com a L2 que, en posar-la en pràctica, podria aportar dades empíriques
per tal de comprovar-ne l’efectivitat i la viabilitat. Aquestes dades, junt amb les
d’altres estudis didàctics construccionistes per a l’adquisició del català com a L2 (Segura
2016, Segura et al. 2020), poden servir per a iniciar una nova manera d’ensenyar els pronoms
febles catalans.
|