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The magazine Pensat i Fet (1912‐72), which was published every year before the Fallas festival and included a wide range of texts and pictures related to it, had been an important element in the dissemination of literature and culture in Catalan and the agenda of valencianism among wide sectors of Valencian society. Until 1936 ‐ especially during the years of the Second Spanish Republic ‐ the magazine explicitly opted for valencianism, for example, advocating for the agreement that would make the statute of autonomy possible. However, from 1940 onwards it became a true bastion of cultural resistance. So, the magazine maintained a literary use of Catalan language in diverse registers, strongly satirized the Castillianization of society, was able to express a valencianist spirit in a variety of ways, incorporated elements of social criticism through popular satire and accommodated very diverse authors from the Valencian literary field and from other Catalan-speaking regions. In this article, attention will be paid to the way in which the magazine manages to articulate these gestures, albeit not without trouble with censorship, throughout the first decade of Franco's Regime, that is, between 1939 and 1950. La revista Pensat i Fet (1912-72), que se editaba todos los años antes de la fiesta de las Fallas e incluía un amplio abanico de textos e imágenes relacionadas con ella, fue un elemento importante en la difusión entre amplios sectores de la sociedad valen- ciana de la literatura y la cultura en catalán y de la agenda del valencianismo. Si hasta 1936 - especialmente durante los años de la Segunda República - la revista apostó explícitamente por el valencianismo, por ejemplo abogando por el acuerdo que hiciera posible el estatuto de autonomía, a partir de 1940 se convirtió en un verda- dero bastión de resistencia cultural: manteniendo un uso literario del catalán en diversos registros, satirizando fuertemente la castellanización de la sociedad, siendo capaz de expresar el espíritu valencianista de diversas formas, incorporando elemen- tos de crítica social a través de la sátira popular y acogiendo a muy diversos autores del ámbito literario valenciano y de otras regiones de habla catalana. En este artículo se prestará atención a la forma en que la revista logra articular estos gestos, no sin problemas con la censura, a lo largo de la primera década del franquismo, es decir, entre 1939 y 1950.
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