|
This doctoral dissertation explores utopian and dystopian images and imagination. Our main purpose is to approach our present through the analysis of our anxieties about our future. Thus, our research will be devoted to exploring the possible connections between images, imagination and imaginaries about the future in the Western culture. To this end, the focus of our analysis will be on Hollywood's dystopian representations of the last twenty years (2001-2020). We consider dystopian narratives to be a valuable tool for analyzing hegemonic imaginaries in today's Western civilization. This will be our main hypothesis. Furthermore, we think these cultural texts also serve to determine how we imagine possible solutions to the different crises that affect us socially and individually. From our point of view, such crises keep us immersed in a state of disorientation, confusion and "paralysis" that makes it difficult to imagine an alternative or potentially utopian future. We believe that this is linked to the "triumph" of neoliberal narratives that since the 1980s, in particular, have made it clear that "there is no alternative", as former British Prime Minister Margaret Thatcher would say. Within this vein, we understand that we are not only facing a "paralysis of the imagination" (Martorell, 2019: 12), but also a kind of " abduction" of it, which points towards the capitalist appropriation of our subjectivity. Understanding the implications of the above requires approaching imagination from a lens that transcends any purely structural analysis to focus on the cultural sphere and, particularly, on that of subjectivity itself. From the above hypotheses we derive some of our general objectives. In the first place, to understand and clarify the role of dystopia today, we believe it is necessary to consider both the characteristics of dystopia and the role it has played throughout history. Therefore, the (e)utopian tradition will be considered as a primary source of this type of narratives. The aforementioned implies a first consequence for our discussion: both the analysis of utopia and dystopia should focus on how these narratives represent a particular reality, revealing its possible tensions and contradictions. Ultimately, this entails analyzing these texts in terms of hegemony. On the other hand, this also raises the question of the possible function(s) of dystopian narratives in the current context of crisis. Along these lines, we propose to problematize the potential of dystopia as "promoter" of a critical analysis of reality.La presente tesis doctoral explora las imágenes y la imaginación utópicas y distópicas. Nuestro objetivo principal es acercarnos a nuestro presente a través del análisis de los miedos sobre nuestro porvenir. Así, nuestra investigación se dedicará a explorar las posibles conexiones entre las imágenes, la imaginación y los imaginarios sobre el futuro en el mundo occidental. Para ello, el grueso de nuestro análisis estará centrado en las representaciones distópicas de Hollywood correspondientes a los últimos veinte años (2001-2020).
Consideramos que las narrativas distópicas son una herramienta valiosa para analizar los imaginarios hegemónicos en el mundo occidental actual. Esta será nuestra principal hipótesis. Además, pensamos que estos textos sirven también para determinar cómo imaginamos posibles soluciones a las diferentes crisis que nos afectan socialmente y como sujetos. Desde nuestro punto de vista, dichas crisis nos mantienen inmersos en un estado de desorientación, confusión y "parálisis" que hace difícil imaginar un futuro alternativo o potencialmente utópico. Creemos que ese estado de ánimo está vinculado al "triunfo" de las narrativas neoliberales que -especialmente desde los años 80- han dejado claro que "no hay alternativa", como diría la ex primera ministra británica Margaret Thatcher. En este sentido, entendemos que no sólo nos encontramos ante una "parálisis de la imaginación" (Martorell, 2019: 12), sino también ante una especie de "secuestro" de la misma que apunta a la apropiación capitalista de nuestra subjetividad. Comprender las implicaciones de lo anterior requiere abordar la imaginación desde una perspectiva que trascienda cualquier análisis puramente estructural para centrarse en la esfera cultural y, particularmente, en la de la propia subjetividad.
De las hipótesis anteriores se derivan algunos de nuestros objetivos generales. En primer lugar, para comprender y aclarar el papel de la distopía en la actualidad, creemos necesario considerar tanto sus características como el papel que esta ha desempeñado históricamente. Por lo tanto, la tradición (e)utópica será considerada como una fuente primaria de este tipo de narrativas. Esto implica una primera consecuencia para nuestra discusión: tanto el análisis de la utopía como el de la distopía deben centrarse en cómo estos textos representan una realidad particular, revelando sus posibles tensiones y contradicciones. En última instancia, esto supone analizar estos textos en términos de hegemonía. Por otra parte, esto plantea también abordar la(s) posible(s) función(es) de la distopía en el actual contexto de crisis. En tal línea, nos proponemos problematizar el potencial de las narrativas distópicas como "promotoras" del análisis crítico de la realidad.
|