NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Key competences and plurilingual education in the Valencian Region (Spain) : a curricular analysis of Primary Education

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Key competences and plurilingual education in the Valencian Region (Spain) : a curricular analysis of Primary Education

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Cerezo Herrero, Enrique
dc.contributor.author Romeu Peyró, María Candelaria
dc.contributor.author Rodríguez Grao, Almudena
dc.date.accessioned 2022-04-26T08:25:13Z
dc.date.available 2022-04-26T08:25:13Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Cerezo Herrero, Enrique Romeu Peyró, María Candelaria Rodríguez Grao, Almudena 2020 Key competences and plurilingual education in the Valencian Region (Spain) : a curricular analysis of Primary Education Pulso (Alcalá de Henares) 43 35 53
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/82379
dc.description.abstract The purpose of this work is to study the level of transversality of key competences in Primary Education in the Valencian Community. To this end, an analysis of the Decree 108/2014 currently in effect will be carried out, along with determining the frequency with which each competence is worked on during this stage of education. The data obtained will be interpreted bearing in mind plurilingual programs and, more specifically, the basis of the methodological needs that are pursued in CLIL, the approach to teaching non-linguistic areas through a foreign language. Generally, the findings point to a lack of transversality in some of the competences, one of them being the linguistic competence. This implies the need for a more cross-curricular competence model for plurilingual education, since the rigid structure of the key competences in the current curriculum and, therefore, the lack of a greater interconnection among them may hinder to a great extent the proper functioning of the principles that the CLIL approach posits. El presente trabajo tiene como objetivo estudiar el grado de transversalidad de las competencias clave en la etapa de Educación Primaria en la Comunitat Valenciana. Para ello se llevará a cabo un análisis del Decreto 108/2014 actualmente vigente y se establecerá la frecuencia en que cada una de las distintas competencias clave se trabaja a través de los seis cursos que conforman este ciclo educativo. Los datos obtenidos se interpretarán teniendo presentes los programas plurilingües y, más concretamente, en base a las necesidades metodológicas que se persiguen en AICLE, el enfoque utilizado para la enseñanza de áreas no lingüísticas impartidas a través de la lengua extranjera. Los resultados apuntan, en general, hacia una falta de transversalidad de algunas competencias, siendo una de ellas la lingüística. Esto nos lleva a la necesidad de contar con un modelo de competencias más intercurricular para la educación plurilingüe, ya que la estructura rígida de las competencias en el currículum actual y, por ende, la falta de una mayor interconexión entre ellas puede obstaculizar, en gran medida, el correcto funcionamiento de los principios postulados por el enfoque AICLE.
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Pulso (Alcalá de Henares), 2020, vol. 43, p. 35-53
dc.subject Educació primària
dc.title Key competences and plurilingual education in the Valencian Region (Spain) : a curricular analysis of Primary Education
dc.type journal article es_ES
dc.date.updated 2022-04-26T08:25:13Z
dc.identifier.idgrec 151685
dc.rights.accessRights open access es_ES

Visualització       (258.2Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques