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The use of audiovisual support is one of the most used and motivating options to improve the teaching materials aimed to support the teaching-learning process. This is especially meaningful in degrees such as Physiotherapy, in which the development of practical skills constitutes an essential competence. This method, among which videos-tutorials are included, has the advantage of allowing the presentation of contents and real situations that bring professional practice closer to the classroom. These formats of teaching material require a greater participation of teachers in the design and development of the new contents. Objective: To elaborate video-tutorials for enhancing learning of the didactic unit "Primary care in the pregnant and puerperium" within the subject "Physiotherapy in primary care" of the Physiotherapy Degree of the University of Valencia (UV). Methodology: During the academic year 2017/2018, a teaching innovation project was carried out based on the design and elaboration of 19 video-tutorials of approximately one minute each. After a meticulous period of design and contents planning based on existing scientific evidence, the videos were created by the professors with the support of the audiovisual technicians of the teaching innovation unit of the UV. These videos deal with health’s prevention and promotion of pregnant women and postpartum, including the aspects addressed in the theoretical-practical contents of the above mentioned teaching unit. The videos show the recommended therapeutic exercise at each stage of pregnancy and in the first postpartum phase. Participation in the videos was voluntary, involving pregnant women in different pregnancy trimesters, after signing the informed consent. Three teachers participated in the videos taping, managing the exercises in order to be correctly performed. The videos were used by students as reference material and as a complement to the lessons.El uso de soporte audiovisual es una de las opciones más utilizadas y motivadoras para mejorar los materiales didácticos destinados a apoyar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Esto es especialmente significativo en grados como el de Fisioterapia, en el que el desarrollo de habilidades prácticas constituye una habilidad. Este método, entre el que se incluyen videos-tutoriales, tiene la ventaja de permitir la presentación de contenidos y situaciones reales que acercan la práctica profesional al aula. Estos formatos de material didáctico requieren una mayor participación del profesorado en el diseño y desarrollo de los nuevos contenidos. El objetivo fue elaborar video-tutoriales para potenciar el aprendizaje de la unidad didáctica “Atención primaria en el gestante y puerperio" dentro de la asignatura "Fisioterapia en atención primaria" del Grado de Fisioterapia por la Universidad de Valencia (UV). Durante el curso académico 2017/2018 se llevó a cabo un proyecto de innovación docente basado en el diseño y elaboración de 19 video-tutoriales de aproximadamente un minuto cada uno. Después de período minucioso de diseño y planificación de contenido basado en la evidencia científica existente, los videos fueron creados por los profesores con el apoyo de los técnicos audiovisuales de la docencia unidad de innovación de la UV. Estos videos tratan sobre la prevención y promoción de la salud de las embarazadas. mujer y posparto, incluyendo los aspectos abordados en los contenidos teórico-prácticos de la unidad didáctica antes mencionada. Los videos muestran el ejercicio terapéutico recomendado en cada etapa del embarazo y en la primera fase posparto. La participación en los videos fue voluntaria, involucrando a gestantes en diferentes trimestres del embarazo, previa firma del consentimiento informado. Tres docentes participaron en la grabación de los videos, gestionando los ejercicios para su correcta ejecución. Los videos fueron utilizados por los estudiantes como material de referencia y como complemento al contenido teórico-práctico.
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