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Migratory flows have caused important changes in Spanish society with regard to
new forms of family unions, as is the case of mixed couples. Mixed, intercultural and/or
interethnic unions have so far been valued as an indicator of good reception and "social
integration" in society, although it is not a result that has been demonstrated in the
scientific literature and there are discrepancies with this supported. Most studies indicate
that in mixed couples, marital satisfaction and the possibility of integrating into the host
culture can be developed through the couple.
Previous studies have led us to think that there must be a balance of powers to
compensate for inequalities in the couple, assuming that there must be a couple’s own
dynamiscs forits formation and maintenance. In turn, it seems that there is an increase in
the number ofseparations in mixed couples, which some studies attribute to cultural
differences.
The purpose of this thesis, based on a methodological triangulation, is to know
what theirfamily dynamics are like in couples and mixed families, to analyze how stress
affects them and what intercultural competencies are revealed within the family, in
addition to extracting the risk and protective factors in these couples. If it is possible to
understand and examine these factors, it is possible to carry out an adequate intervention,
orientation or even mediation with mixed couples in their moments of crisis. For this,
stress, family climate and intercultural skills have been analyzed, comparing mixed
couples and nativecouples.
One of the aspects most related to the socio-educational perspective is to
understand thatthe subject grows and is educated informally in a family nucleus and that
it is therefore necessary to understand it and the relationships with the rest of the spheres
of the person.It is as a result of this that there is a need to know in greater depth what
couples and families are like and what their needs are.
The results obtained in the thesis lead to the fact that, in many of the participating couples,
one of the members of the couple seems to have conflicts with the family or suffer some
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stress process that would mark their lives. Then, when joining their partner, a series of
"unwritten" rules are established that help in family coexistence. The results lead us to
believe that intercultural competencies help to improve the family climate and seem to
predict this variable, which is related to stress, stress being lower when there is a
functional family climateLos flujos migratorios han originado importantes cambios en la sociedad española
en lo que respecta a nuevas formas de uniones familiares, como es el caso de las parejas
mixtas. Las uniones mixtas, interculturales y/o interétnicas han sido valoradas hasta el
momento como un indicador de buena acogida e “integración social” en la sociedad, si
bien no es un resultado que se haya demostrado en la literatura científica y existen
discrepancias con esta afirmación. La mayoría de los estudios indican que en las parejas
mixtas la satisfacción marital y la posibilidad de integración en la cultura de acogida
pueden ser desarrolladas a través de la pareja.
Estudios previos han llevado a pensar que debe existir un equilibrio de poderes
para compensar las desigualdades en la pareja, asumiendo que debe de haber una
dinámica de pareja propia para su formación y mantenimiento. A su vez, parece ser que
hay un aumento del número de separaciones en parejas mixtas, el cual algunos estudios
atribuyen a las propias diferencias culturales.
El propósito de la presente tesis, a partir de una triangulación metodológica, es
conocer cómo es en parejas y familias mixtas su dinámica familiar, analizar cómo les
afecta el estrés y qué competencias interculturales se ponen de manifiesto en el seno
familiar, además de extraer los factores de riesgo y de protección en estas parejas. Si se
logra comprender y examinar estos factores, es posible realizar una adecuada
intervención, orientación o incluso mediación con las parejas mixtas en los momentos de
crisis de las mismas. Para ello se ha analizado el estrés, el clima familiar y las
competencias interculturales, comparando parejas mixtas y parejas autóctonas.
Uno de los aspectos más relacionados con la perspectiva socio-educativa es la de
entender que el sujeto crece y se educa en un núcleo familiar y que es necesario por tanto
entender el mismo y las relaciones con el resto de esferas de la persona. Es a raíz de esto
que se plasma una necesidad de conocer en mayor profundidad cómo son y qué
necesidades presentan las parejas y familias mixtas.
Los resultados obtenidos en la tesis abocan a que, en muchas de las parejas
participantes, alguno de los miembros de la pareja parece tener conflictos con la familia
o sufrir algún proceso de estrés que marcaría su vida. A posteriori, al unirse a su pareja
se establecen una serie de normas “no escritas” que ayudan en la convivencia familiar.
Los resultados nos llevan a reflexionar que las competencias interculturales ayudan a
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mejorar el clima familiar y parecen predecir esta variable, que guarda relación con el
estrés, siendo menor el estrés cuando hay un clima familiar funcional.
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