|
Objectiu :La interrelació entre l’humà i la màquina en una tasca amb una Interficie Cervell-Computadora ( BCI de les sigles en anglès) es especialment transcendental. Hi ha subjectes incapaços d’aprendre a manipular-la( Illiteracy). El present treball analitza la influència del tipus de paradigma de control , les habilitats atencionals , els trets de personalitat i la resposta d’afrontament de la resposta davant el fracàs a l'hora d’utilitzar-la. Mètode: Hem emprat dues mostres de 89 i 191 estudiants de 1er i 2n curs de la Universitat de València en dos estudis consecutius els anys 2016 i 2017. S’han aplicat test de personalitat i qüestionaris sobre activitats rutinàries, avaluació atencional i de funcions executives, valoració de l’afrontament de la resposta davant el fracàs i una tasca d’Imaginació Motora amb Cursor TasK del BCI amb dos paradigmes diferents Acció/Relaxació i Acció/Acció en mans , peus i braços. Resultats: El paradigma Acció/Acció i, específicament, la estratègia Mans/ Peus s’ha mostrat més efectiva ( ꭕ24 = 14.45; p = .002 ). De fet, l’augment d’ entrenaments millora el rendiment. Les comparacions entre 1er vs 5é (Z=-3.36; p<.001). Hem obtingut correlacions entre el tret de personalitat Obertura a l’Experiència i la estrategia Mans/Peus (r = .346; p = .016) No hi ha cap correlació entre les funcions atencionals i executives amb un millor capacitat d’aprenentatge amb la BCI. No obstant, aquells subjectes que havien descansat bé la nit anterior han mostrat major capacitat per a manipular-la (t (127) = 2.8981; p = .005; DM = 7.62). Conclusions: En una mostra no patològica, la capacitat atencional i executiva sembla no mostrar relació amb les habilitats per a manipular la BCI. Tampoc influeix la personalitat dels usuaris llevat d’aquelles persones més obertes a exposar-se a situacions noves que si han obtingut un majors èxits . Els resultats evidencien la necessitat de un bon descans la nit anterior per a garantir un millor rendimentObjective: The interrelationship between human and machine in a task with a Brain-Computer Interface (BCI) is especially transcendental. Some subjects are unable to learn to manipulate the BCI in a successful way (Illiteracy). This paper examines the influence of the type of control paradigm, attentional skills, personality traits, and coping response in the use of a BCI. Method: We used two samples of 89 and 191 1st and 2nd-year students from the University of Valencia in two consecutive studies in 2016 and 2017. Personality tests and questionnaires on routine activities, attentional and executive functions assessment and, assessment of coping with the response to failure were applied. A Motor Imagination task was studied using a Cursor Task on the BCI with two paradigms: Action/Relaxation and Action/Action in hands, feet, and arms. Results: The Action/Action paradigm, specifically the Hands/Feet strategy, has shown to be more effective (ꭕ24 = 14.45; p = .002). In fact, increasing training improves performance (Comparisons between 1st vs 5th Z = -3.36; p <.001). We obtained correlations between the personality trait Openness to Experience and the Hands/Feet strategy (r = .346; p = .016). There is no correlation between attentional and executive functions with better learning ability with the BCI. However, those subjects who had rested well the night before showed greater ability to manipulate it (t (127) = 2.8981; p = .005; DM = 7.62). Conclusions: In a non-pathological sample, the attentional and executive capacity does not seem to relate to the ability to manipulate the BCI. Nor does it affect users' personality except those who are more open to exposure to new situations, which have been more successful in the cursor task. The results show the need for a good night's rest to ensure a better performance.
|