|
Creativity drives innovation, growth, and social development (Zhou & Hoever, 2014). For organizations, it is a decisive factor in responding to problems and developing capabilities, as well as a source of sustainable competitive advantage (Song et al., 2020; Zhu et al., 2018). Creativity materializes in contexts in which teamwork is carried out, that is, creative results in organizations are driven to a greater extent by people who work together and interact. To promote creative behavior, one of the most frequent practices is the use of reward systems (Byron & Khazanchi, 2015), at the team level, the design of reward systems involves several challenges, because a poor design of the reward system it can undermine motivation, collaboration and encourage free-riding (Riedl & Williams-Woolley, 2017). One of the current challenges of Management Accounting is to understand how management control systems coexist and interact with team creativity (Speklé, van Elten, & Widener, 2017). In this research, we delve into these challenges through an in-depth study of reward systems and their effects on the creative performance of teams.
The objective of this research is related to analyzing the effect of reward systems on the motivational structures and creative performance of work teams. To achieve the general objective, a series of specific objectives have been proposed that are addressed in three works that are presented in different chapters. The specific objectives are related to: 1. Characterize the research on the design of reward systems and their effects on the motivational structures and creative performance of work teams, 2. Analyze the theories of social psychology of motivation that explain the effects on creativity, 3. Identify the effects of financial rewards and recognition on the motivation and creative performance of work teams, and 4. Identify the effects of financial rewards and recognition when combined on the motivation and creative performance on work teams. The methodologies used in this research are related to bibliometric and systemic analysis, in-depth literature reviews and experimental methodology.La creatividad impulsa la innovación, el crecimiento y el desarrollo social (Zhou & Hoever, 2014). Para las organizaciones, es un factor decisivo para responder a los problemas y desarrollar capacidades, además de una fuente de ventaja competitiva sostenible (Song et al., 2020; Zhu et al., 2018). La creatividad se materializa en contextos en los cuales se trabaja en equipo, es decir, que los resultados creativos en las organizaciones son impulsados en mayor medida por personas que trabajan conjuntamente e interactúan. Para promover el comportamiento creativo, una de las prácticas más frecuentes es el uso de sistemas de recompensas (Byron & Khazanchi, 2015), a nivel de equipos, el diseño de sistemas de recompensas comporta varios retos, porque un mal diseño del sistema de recompensas puede socavar la motivación, la colaboración y fomentar el free-riding (Riedl & Williams-Woolley, 2017). Uno de los desafíos actuales de la Contabilidad de Gestión es comprender cómo los sistemas de control de gestión coexisten e interactúan con la creatividad de equipo (Speklé, van Elten, & Widener, 2017). En la presente investigación, nos adentramos en esos desafíos mediante el estudio a profundidad de los sistemas de recompensas y sus efectos sobre el desempeño creativo de los equipos.
El objetivo de la presente investigación se relaciona con analizar el efecto de los sistemas de recompensas sobre las estructuras de motivación y el desempeño creativo de los equipos de trabajo. Para alcanzar el objetivo general, se han planteado una serie de objetivos específicos que son abordados en tres trabajos que se presentan en capítulos diferenciados. Los objetivos específicos se relacionan con: 1. Caracterizar la investigación acerca del diseño de sistemas de recompensas y sus efectos sobre las estructuras de motivación y el desempeño creativo de los equipos de trabajo, 2. Analizar las teorías de la psicología social de la motivación que explican los efectos sobre la creatividad, 3. Identificar los efectos de las recompensas financieras y el reconocimiento sobre la motivación y el desempeño creativo de los equipos de trabajo, e 4. Identificar los efectos de las recompensas financieras y el reconocimiento cuando se combinan sobre la motivación y el desempeño creativo sobre los equipos de trabajo. Las metodologías utilizadas en la presente investigación se relacionan con análisis de tipo bibliométrico y sistémico, revisiones a profundidad de literatura y metodología experimental.
|