|
This research work concerns one of the most singular examples of post-Palaeolithic art in the Iberian Peninsula, the engraved plaquettes from the Cueva de la Cocina. The plaquettes are limestone supports with compositions of linear strokes, sometimes complex, made by means of lines crossed in different directions. The plaquettes represent the main evidence of the artistic style known as Linear-Geometric (Fortea, 1974), attributed to the Mesolithic-Geometric period in its final development (from the end of the IX millennium cal B.P. to the middle of the VIII millennium cal B.P.) (García Puchol et al., 2018).
The aim of the research is to study the prehistoric artistic gesture through the reconstruction of the operational chain of actions that led to the creation of the engraved compositions found in the archaeological supports. An innovative methodological approach has been used that has considered the integration of different disciplines: experimental archaeology, analysis of traces, 3D technology and statistical data analysis. The research constitutes a contribution to the knowledge of the artistic expressions of the last hunter-gatherer communities in the Mediterranean area.
The thesis is divided into three parts. The first part discusses the more general aspects of the chronological framework, the archaeological context and the state of the art of the post-Palaeolithic prehistoric art of the peninsular Mediterranean arc. The second part of the thesis deals with the methodologies applied and the analysis of the archaeological artefacts that are the subject of the thesis. The third part of the thesis integrates the experimental and archaeological data through the use of Trace-Me software, developed during this research work. The final considerations will include a general synthesis of the results obtained, followed by a discussion of the data and the possible future perspectives of this PhD project.El presente trabajo de investigación trata de una de las evidencias más singulares del arte postpaleolítico en la Península Ibérica, las plaquetas grabadas de la Cueva de la Cocina. Se trata de soportes de piedra caliza con composiciones de trazos lineales, a veces complejas, realizadas mediante líneas entrecruzadas en diferentes direcciones. Las plaquetas representan las principales evidencias del estilo artístico denominado Lineal-Geométrico (Fortea, 1974), atribuido al periodo Mesolítico-Geométrico en su desarrollo final (desde finales del IX milenio cal B.P. hasta mediados del VIII milenio cal B.P.) (García Puchol et al., 2018).
El objetivo de la investigación reliza reside estudiar el gesto artístico prehistórico a través de la reconstrucción de la cadena operativa de acciones que llevaron a la creación de las composiciones grabadas encontradas en los soportes arqueológicos. Metodológicamente se ha utilizado un enfoque innovador que ha considerado la integración de diferentes disciplinas: la arqueología experimental El análisis de los trazos, la tecnología 3D y el análisis de datos estadísticos. La investigación constituye una aportación al conocimiento de las expresiones artísticas de las comunidades de los últimos cazadores-recolectores en el ámbito mediterráneo.
La tesis está dividida en tres partes. La primera parte aborda los aspectos más generales del marco cronológico, el contexto arqueológico y el estado de la cuestión del arte prehistórico postpaleolítico del arco Mediterráneo peninsular. La segunda parte de la tesis trata de las metodologías aplicadas y del análisis de los artefactos arqueológicos objeto de la tesis. La tercera parte de la tesis integra los datos experimentales y arqueológicos mediante el uso del software Trace-Me, realizado durante este trabajo de investigación. En las consideraciones finales se incluirá una síntesis general de los resultados obtenidos, seguida de una discusión de los datos y de las posibles perspectivas de futuro de este proyecto de doctorado.
|