|
Literary competence (LC) is the ability or capacity to produce and interpret literary texts. It has usually been assumed to have a close relationship with creativity, that is, the ability to find original and appropriate ideas in a specific context, although this relationship has rarely been analyzed empirically. This study tries to fill this gap by investigating the relationship between literary competence and creativity in adolescence and exploring which components of LC are especially relevant to the different criteria for creativity. A total of 193 first-year Obligatory Secondary Education (ESO) students and eight teachers of this educational level participated in the study. The students completed various LC and creativity tests, and the teachers evaluated their students' LC according to their own professional criteria. The results show that the relationship between LC and creativity is significant, and it is especially intense in the case of literary creativity. Literary knowledge and the attitude toward literature are especially related to creativity. Among the criteria for creativity, flexibility seems to be especially sensitive to LC. No significant gender differences were found on the creativity measures, but differences were found in the teachers' assessment of LC. Finally, the results are discussed in terms of their implications for Secondary Education. La competencia literaria (CL) es la habilidad o capacidad de producir e interpretar textos literarios. Se ha asumido habitualmente que tiene una estrecha relación con la creatividad, es decir, la habilidad de encontrar ideas originales y apropiadas en un contexto específico, aunque esta relación rara vez se ha analizado empíricamente. Este estudio trata de rellenar este vacío investigando la relación entre competencia literaria y creatividad en la adolescencia y explorando qué componentes de la CL son especialmente relevantes para los diferentes criterios de la creatividad. Un total de 193 alumnos y alumnas del primer curso de la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y ocho profesores y profesoras de este nivel educativo participaron en el estudio. El alumnado completó varios tests de CL y creatividad, y el profesorado evaluó la competencia literaria de acuerdo con sus propios criterios profesionales. El resultado muestra que la relación entre CL y creatividad es significativa, y es especialmente intensa en el caso de la creatividad literaria. Los conocimientos literarios y la actitud hacia la literatura están especialmente relacionados con la creatividad. Entre los criterios de la creatividad, la flexibilidad parece ser especialmente sensible para la CL. No se encontraron diferencias significativas en las medidas de creatividad pero se encontró diferencias en la evaluación de la CL por parte del profesorado. Finalmente, los resultados se discuten en términos de su implicación para la Educación Secundaria.
|