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This guide is the result of the coordinated work of the partners that make up the Erasmus+ CREDIBLE project "Children with Rare Diseases and their Inclusion in Basic Learning Environments" (2019-1-ES01-KA201-063925). The objective of this guide is to facilitate the inclusion of children with rare diseases in the ordinary school, providing teachers with support material with easy and quick access to specific and relevant information for them in the ordinary school environment. In this way, 31 rare diseases were selected and included in this first edition. For each one of them, a card was prepared that contains specific information related to the relevant aspects of the pathological picture (symptoms, complications, treatments, emergency situations, etc.) in the ordinary school environment, expressed through a language adapted to the population, general and free of technicalities. As it could not be otherwise, the specific and general pedagogical adaptations recommended were also specified based on the potential limitations that the presence of each of the rare diseases collected could imply for the children who suffer from them.Esta guía es el resultado del trabajo coordinado de los socios que conforman el proyecto Erasmus+ CREDIBLE "Children with Rare Diseases and their Inclusion in Basic Learning Environments" (2019-1-ES01-KA201-063925). El objetivo de esta guía es facilitar la inclusión del alumnado con enfermedades poco frecuentes en la escuela ordinaria, proporcionando al profesorado material de apoyo con un acceso fácil y rápido a información específica y relevante para ellos en el entorno escolar ordinario. De esta forma, 31 enfermedades raras fueron seleccionadas e incluidas en esta primera edición. Para cada uno de ellas se elaboró una ficha que contiene información específica relacionada con los aspectos relevantes del cuadro patológico (síntomas, complicaciones, tratamientos, situaciones de emergencia, etc.) en el ámbito escolar ordinario, expresado a través de un lenguaje adaptado a la población general y libre de tecnicismos. Como no podía ser de otra manera, también se especificaron las adaptaciones pedagógicas específicas y generales recomendadas en función de las potenciales limitaciones que la presencia de cada una de las enfermedades raras recogidas podría suponer para los niños que las padecen.
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