|
Service-Learning (SL) is an active teaching methodology in which learning processes
are combined with a service to the community. This methodology is still expanding and,
therefore, the number of experiences carried out and the analyzes of these are not very
varied. In this work, the aim is to emphasize the importance of the methodology and
collaborate with its expansion, proposing three activities with SL dynamics for its
application to the degree program of the Degree in Biology of the University of
Valencia. Regarding the first proposal, this consists of the development and delivery of
informative talks to students of pre-university educational levels and are linked to the
Final Degree Project. The second proposal involves the creation and maintenance of a
virtual fossil directory, being linked to the subject of Paleontology. In relation to the
third proposal, students from three subjects of the Degrees in Biology (Endocrinology
and reproduction), Psychology (Emotional bonds and emotional and sexual education)
and Sociology (Sociological analysis from a gender-based perspective) would develop
interdisciplinary workshops on affective-sexual education to be taught to students of
pre-university stages. Finally, it should be noted that the various studies that with the SL
methodology students acquire different competences (curricular and human level),
reinforce the contents of the subjects linked to these experiences, promote meaningful
learning that motivates students and shorten the distance between the university and the
community.El Aprendizaje-Servicio (ApS) es una metodología activa de enseñanza en la que se
combinan procesos de aprendizaje con un servicio a la comunidad. Esta metodología se
encuentra en expansión y, por ello, el número de experiencias llevadas a cabo y los
análisis de estas no son muy numerosos. En este trabajo se pretende enfatizar la
importancia de la metodología y colaborar con su expansión, planteando tres propuestas
de actividades con dinámica ApS para su incorporación al plan de estudios del Grado en
Biología de la Universitat de València. En cuanto a la primera propuesta, esta consiste
en el desarrollo e impartición de charlas informativas y divulgativas a alumnado de
niveles educativos preuniversitarios; y se encontraría vinculada al Trabajo Fin de Grado.
La segunda propuesta implica la creación y mantenimiento de un directorio fósil virtual,
estando ligada a la asignatura de Paleontología. En relación con la tercera propuesta,
alumnado de tres asignaturas de los Grados en Biología (Endocrinología y
reproducción), Psicología (Vinculaciones afectivas y educación afectiva y sexual) y
Sociología (Análisis sociológico desde una perspectiva de género) elaborarían talleres
interdisciplinares de educación afectivo-sexual para ser impartidos a alumnado de
etapas preuniversitarias. Por último, cabe destacar que los diversos estudios demuestran
que mediante la metodología ApS se adquieren distintas competencias (a nivel
curricular y humano), se refuerzan los contenidos de las asignaturas ligadas a estas
experiencias, se promueve un aprendizaje significativo que motiva al alumnado y se
acorta la distancia entre la universidad y la comunidad.
|