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The literature on selective exposure has shown that ideology and voting govern media consumption decisions, but longitudinal studies are still scarce. To fill this gap, this work analyzes: (a) whether selective exposure guided by ideology and partisanship to three media types (television, radio, and newspapers) is a stable phenomenon in Spain (2008–2019) as expected from a polarized pluralistic media system; and (b) which variable has the strongest effects on news choices (ideology or partisanship). Multinomial logistic regressions are carried out using data sources from six post-electoral surveys conducted by the Center for Sociological Research in the last six Spanish general elections (2008–2019). As dependent variables, we consider the four most important preferred media outlets for each media type, and as independent variables, we include the vote in general election and ideology. Moreover, interest in politics, gender, age, education, and social class are included as control variables, too. Findings show strong evidence that selective exposure based on ideology and partisanship is a well-established phenomenon in Spain for the three media types during the 11 years. Results also show that the effect of partisanship is always stronger than that of ideology for the three news media types. We conclude that selective exposure in Spain needs therefore to be conceived as partisan selective exposure.La literatura sobre exposición selectiva ha demostrado que la ideología y el voto gobiernan las decisiones de consumo de medios, pero los estudios longitudinales aún son escasos. Para llenar este vacío, este trabajo analiza: (a) si la exposición selectiva guiada por la ideología y el partidismo a tres tipos de medios (televisión, radio y periódicos) es un fenómeno estable en España (2008-2019) como se espera de un medio pluralista polarizado. sistema; y (b) qué variable tiene los efectos más fuertes en las elecciones de noticias (ideología o partidismo). Se realizan regresiones logísticas multinomiales utilizando fuentes de datos de seis encuestas postelectorales realizadas por el Centro de Investigaciones Sociológicas en las últimas seis elecciones generales españolas (2008-2019). Como variables dependientes consideramos los cuatro medios preferidos más importantes para cada tipo de medio, y como variables independientes incluimos el voto en las elecciones generales y la ideología. Además, el interés por la política, el género, la edad, la educación y la clase social también se incluyen como variables de control. Los resultados muestran una fuerte evidencia de que la exposición selectiva basada en la ideología y el partidismo es un fenómeno bien establecido en España para los tres tipos de medios durante los 11 años. Los resultados también muestran que el efecto del partidismo siempre es más fuerte que el de la ideología para los tres tipos de medios de comunicación. Concluimos que la exposición selectiva en España debe por tanto concebirse como exposición selectiva partidista.
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