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dc.contributor.advisor | Oliver Germes, Amparo | |
dc.contributor.author | Martínez Gregorio, Sara | |
dc.contributor.other | Departament de Metodologia de les Ciències del Comportament | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-05-22T11:34:10Z | |
dc.date.available | 2024-05-22T04:46:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | es_ES |
dc.date.submitted | 19-05-2023 | es_ES |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10550/86811 | |
dc.description.abstract | Although research in the field of entrepreneurship education is in a period of exponential growth, some key aspects related to its effect, pedagogical approaches, or its application to pre-university stages require more attention. One of the issues that has received the most attention has been the evaluation of its effectiveness, with studies showing low methodological robustness. Together with this limitation, some authors have highlighted the disparity in the results of effectiveness studies, proposing alternative explanations related to substantive and methodological aspects. Given that these reflections have revolved around the implementation of entrepreneurship education in university stages, all the gaps identified in the general literature on entrepreneurship education are even more pressing in younger samples. Among them, this doctoral dissertation aims to contribute to overcoming (1) the methodological weaknesses in the design of impact studies, (2) the lack of psychometrically robust measurement instruments, and (3) the need to deepen the understanding of the disparity of impact results from a methodological and substantive point of view. All of them specifically focused on entrepreneurship education in secondary schools. The present thesis is developed through eight studies that are integrated through three thematic sections: (1) Updating knowledge, (2) Adaptation and psychometric studies of measurement instruments, and (3) Development and assessment of an entrepreneurship exposure activity. Regarding the first section, Study 1 presents a meta-analysis of the methodologically rigorous effectiveness studies. It establishes recommendations for future research and confirms its positive effect on entrepreneurial intention and entrepreneurial self-efficacy. The second section includes five studies that present measuring instruments suitable for the assessment of entrepreneurial intention (Studies 2 and 6), psychological capital (Study 3), prosocial behavior (Study 4), and entrepreneurial self-efficacy (Study 5) in young people. These studies delve into the study of the reliability, dimensionality, nomological validity, and absence of gender bias of the different scales. Finally, in the last section, an activity of exposure to entrepreneurship is developed for implementation in secondary school classrooms. Through this program, Study 7 evaluates its efficacy and confirms the generalization of the alignment and classification effects in adolescents. Study 8, in turn, explores through the Transfer of Training Model, how learning occurs during participation in the program, identifying learning and perceived competence as key factors in the promotion of entrepreneurial intention. In conclusion, this doctoral dissertation offers guidelines for the development of entrepreneurship exposure activities, instruments with good psychometric properties for their evaluation, and an example of an activity whose application may be viable as a brief classroom activity. | en_US |
dc.description.abstract | Aunque la investigación en el campo de la educación en emprendimiento se encuentra en un periodo de crecimiento exponencial, algunos aspectos clave relacionados con su efecto, enfoques pedagógicos o su aplicación a etapas preuniversitarias requieren mayor atención. Una de las cuestiones que más atención ha recibido ha sido la evaluación de su eficacia, con estudios que muestran una baja robustez metodológica. Junto a esta limitación, algunos autores han destacado la disparidad en los resultados de los estudios de eficacia, proponiendo explicaciones alternativas relacionadas con aspectos sustantivos, así como metodológicos. Dado que estas reflexiones han girado en torno a la implementación de la educación en emprendimiento en etapas universitarias, todas las lagunas identificadas en la literatura general sobre educación en emprendimiento son aún más acuciantes en muestras más jóvenes. Entre ellas, esta tesis doctoral pretende contribuir a superar (1) las debilidades metodológicas en el diseño de los estudios de impacto, (2) la falta de instrumentos de medida psicométricamente robustos, y (3) la necesidad de profundizar en la comprensión de la disparidad de resultados de impacto desde un punto de vista metodológico y sustantivo. Todos ellos se centraron específicamente en la educación en emprendimiento en los centros de enseñanza secundaria. La presente tesis se desarrolla a través de ocho estudios que se integran en tres secciones temáticas: (1) Actualización de conocimientos, (2) Adaptación y estudios psicométricos de instrumentos de medida, y (3) Desarrollo y evaluación de una actividad de exposición al emprendimiento. En cuanto a la primera sección, el Estudio 1 presenta un metaanálisis de los estudios de eficacia metodológicamente rigurosos. Establece recomendaciones para futuras investigaciones y confirma su efecto positivo sobre la intención emprendedora y la autoeficacia emprendedora. La segunda sección incluye cinco estudios que presentan instrumentos de medida adecuados para la evaluación de la intención emprendedora (Estudios 2 y 6), el capital psicológico (Estudio 3), el comportamiento prosocial (Estudio 4) y la autoeficacia emprendedora (Estudio 5) en jóvenes. Estos estudios profundizan en la fiabilidad, dimensionalidad, validez nomológica y ausencia de sesgo de género de las diferentes escalas. Finalmente, en el último apartado, se desarrolla una actividad de exposición emprendimiento para su implementación en las aulas de secundaria. A través de este programa, el Estudio 7 evalúa su eficacia y confirma la generalización de los efectos de alineación y clasificación en adolescentes. El Estudio 8, por su parte, explora, a través del Modelo de Transferencia de la Formación, cómo se produce el aprendizaje durante la participación en el programa, identificando el aprendizaje y la competencia percibida como factores clave en la promoción de la intención emprendedora. En conclusión, esta tesis doctoral ofrece pautas para el desarrollo de actividades de exposición al emprendimiento, instrumentos con buenas propiedades psicométricas para su evaluación y un ejemplo de actividad cuya aplicación puede ser viable como actividad breve en el aula. | es_ES |
dc.format.extent | 459 p. | es_ES |
dc.language.iso | en | es_ES |
dc.subject | entrepreneurship education | es_ES |
dc.subject | secondary education | es_ES |
dc.title | Intervention programs for entrepreneurship and psychological capital in secondary education: Design, implementation and longitudinal evaluation of their effectiveness | es_ES |
dc.type | doctoral thesis | es_ES |
dc.subject.unesco | UNESCO::PSICOLOGÍA::Asesoramiento y orientación | es_ES |
dc.embargo.terms | 1 year | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |