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The purpose of this doctoral thesis is to examine whether technologic surveillance and
competitive intelligence are a resource and/or a key tool for strategic management in hotel
organisations, as well as to develop a standardised system of technologic surveillance and
competitive intelligence. This will allow to incorporate a practical instrument of market
surveillance that improves decision-making within the strategic management in hotel
establishments.
This new and normalised instrument is designed by incorporating elements of external and
internal sources, market surveillance variables, clients, destinations, and products providing three
blocks of indicators where the methodological items are applied a content validation coefficient-
CVC that allows for their parameterisation according to the experts.
The indicators have been analysed by adapting them to the strategic positioning of each hotel, the
speciality of the establishment and its geographical area.
The analysis of the results obtained from the methodology of the case study carried out in
Turespaña, supports its relevance, and it offers standardised practices – in market surveillance
(connectivity, origin markets and tourist data) for strategic management and it highlights the
importance to clearly differentiate the progress in organisational innovations.
The research has been carried out within the collaborative framework of the industrial project of
the association of innovative tourist companies, MTA Connect, specialised in setting up and
standardising tourist intelligence systems and their agreement with the University of Valencia.
The lack of hotel establishments certified with the norm UNE 166.006 nationally has proved to
be a limitation when creating the strategy of the research since it was not possible to find a
correlation between the companies of the sector.
The suggested model highlights the need for implication and participation of the professionals in
hotel management in the weighting and parametrisation of items and blocks of the proposed
instrument, which will allow to complete the internal sources of the establishments.
A process that can be applied to other variables identified in the cycle of tourist intelligence that
influence hotel management are client data, products or smart tourist destinations in general.
Although some literature about technologic surveillance and competitive intelligence (TS and CI)
can be found, there is no clear definition of this concept, and research about its application in
hotels is rare. That is why this thesis contributes to the academia not just a theoretical move but
also provides a definition of tourist intelligence and the application of standardised solutions of
TS and CI for professionals and general managers of hotel establishments in the Valencian
Community, as well as the rest of the hotel sector, and its contribution to the new model of
planification of smart and sustainable territories.El propósito de esta tesis doctoral es conocer si la vigilancia tecnológica y la inteligencia
competitiva es un recurso y/o una capacidad clave para la dirección estratégica en las
organizaciones hoteleras, así como desarrollar un sistema normalizado de vigilancia tecnológica
e inteligencia competitiva que permita incorporar un instrumento práctico de vigilancia de
mercados, que mejore la toma de decisiones en la dirección estratégica de los establecimientos
hoteleros.
Este nuevo instrumento normalizado se diseña incorporando elementos de fuentes externas e
internas, variables de vigilancia de mercados, clientes, destinos y productos aportando tres
bloques de indicadores ponderados al aplicar a los ítems una metodología de coeficiente de
validación de contenidos-CVC que permiten su parametrización en función del juicio de expertos.
Los indicadores se han revisado adaptándose al posicionamiento estratégico de cada hotel, la
especialidad del establecimiento y al entorno donde se ubica geográficamente.
El análisis de los resultados obtenidos a través de la metodología del caso de estudio realizado en
Turespaña respalda la relevancia que tiene disponer de soluciones prácticas normalizadas en
vigilancia de mercados (conectividad aérea, mercados de origen y datos de los turistas) para la
dirección estratégica, y destaca la importancia para diferenciar con claridad los avances en
innovaciones organizativas.
La investigación se ha desarrollado en el marco de colaboración del proyecto industrial de la
asociación de empresas innovadoras turísticas, MTA Connect, especialistas en implantar y
normalizar sistemas de inteligencia turística y su convenio con la Universidad de Valencia.
La falta de establecimientos hoteleros certificados con la norma UNE 166006 a nivel nacional
supone una limitación a la hora del diseño de la estrategia de la investigación al no poder generar
comparaciones entre las empresas del sector.
El modelo de instrumento propuesto destaca por la necesaria implicación práctica y participación
de los profesionales de la dirección hotelera en la ponderación y parametrización de los ítems y
bloques, lo que permitirá completar las fuentes internas de los establecimientos. Un proceso
replicable y aplicable a otras variables identificadas en el ciclo de inteligencia turística que inciden
en la gestión hotelera como son los datos de los clientes, productos o de los destinos turísticos
inteligentes en general.
Si bien existe literatura científica sobre la vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva, (VT
e IC) no hay una definición clara de este concepto, y son muy escasos las investigaciones en elsector hotelero, por lo que esta tesis aporta al mundo académico no sólo un avance teórico sino
también una aplicación de soluciones de VT e IC para los profesionales y directores generales de
los establecimientos hoteleros de la Comunidad Valenciana, así como al resto del sector hotelero,
además de su contribución al nuevo paradigma de la planificación de los territorios inteligentes y
sostenibles.
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