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INTRODUCTION
Recent studies have revealed the benefits of Community Pharmacy Services (CPhS) on patients’ quality of life and health systems. These services are health activities provided by the community pharmacy (CP), to prevent disease and improve the health by playing an active role in optimising the use and outcome of treatments. However, in Spain there is a low percentage of community pharmacies that offer these services, except for dispensing, minor ailment service, measurements of clinical parameters, health education/information and compounding, which have been established in the profession for a long time.
AIM
Assess facilitators and barriers in the demand for CPhS by potential users of CP in Spain, from the product approach according to the Marketing Mix 4Ps: product, price, place and promotion.
MATERIAL AND METHODS
Exploratory, explanatory qualitative study based on grounded theory, by means of inductive analysis applied to semi-structured, individual and group interviews.
RESULTS
Barriers and facilitators are similar for all the CPhS analysed, with some exceptions. These barriers and facilitators are multifactorial, because they are linked to the pharmacy, the user, external factors, and the pharmacist.
CONCLUSIONS
Barriers in the demand for CPhS are poor adaptation to user needs, unintelligible names, lack of integration of CP in the health system, lack of knowledge about CPhS, its lack of dissemination and places where they are recommended, insufficient evidence of success and satisfaction in services perceived as similar performed outside the CP and habituation to free healthcare services. However, the facilitators that help increase the demand for CPhS are the attitude and aptitude of the pharmacist, the fair treatment of the patient, accessibility, closeness, comfort of the CP and the patient’s need to improve his health status and certification in the CPhS backed by a trusted healthcare entity.INTRODUCCIÓN
Según estudios recientes, los Servicios Profesionales Farmacéuticos Asistenciales (SPFA) demostraron sus beneficios en la calidad de vida de pacientes y sistemas de salud. Los SPFA son actividades sanitarias prestadas desde la farmacia comunitaria (FC), para la prevención de enfermedades y la mejora de la salud mediante la optimización del uso y del resultado de los tratamientos. Sin embargo, en España existe un bajo porcentaje de farmacias comunitarias que ofrecen SPFA, a excepción de la dispensación, indicación farmacéutica, medida de parámetros clínicos, la educación/ información sanitaria y la formulación magistral ya arraigados en la profesión desde hace tiempo.
OBJETIVO
Analizar los factores facilitadores y barreras en la demanda de determinados SPFA por parte de usuarios potenciales de las farmacias comunitarias españolas, desde el enfoque de las 4Ps del Marketing Mix: Producto, Precio, Punto de Venta y Promoción.
MATERIAL Y MÉTODOS
Estudio cualitativo de tipo explicativo-interpretativo y exploratorio basado en la Teoría Fundamentada, mediante análisis inductivo aplicado a entrevistas semiestructuradas, individuales y grupales. Resultados: Las barreras y facilitadores son similares en todos los SPFA analizados, salvo algunas excepciones. Estas barreras y facilitadores son multifactoriales, porque están vinculados con la farmacia, el usuario, factores externos y el farmacéutico.
CONCLUSIONES
Las barreras en la demanda de los SPFA son la baja adaptación a las necesidades del usuario, los nombres poco entendibles, la falta de integración de la FC en el sistema sanitario, el desconocimiento sobre los SPFA, su escasa difusión y lugares donde se recomienden, las insuficientes evidencias de éxito, la satisfacción en servicios percibidos como similares realizados fuera de la FC y la habituación a la gratuidad de los servicios sanitarios. Por el contrario, los facilitadores que ayudan al aumento de la demanda de los SPFA son la actitud y aptitud del farmacéutico, el buen trato al paciente, la accesibilidad, cercanía y confortabilidad de la FC, la necesidad del paciente por mejorar su estado de salud y la certificación en el SPFA respaldada por una entidad sanitaria que genere confianza.
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