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The cumulative protection of design by design law and copyright law arises from the dual or hybrid nature of design, halfway between the aesthetic and the functional.
The cumulation of protections over design has been a problematic issue since the origins of its legal protection, complicating the international and European harmonisation of copyright and design law, calling into question the dichotomy between intellectual property and industrial property, and touching on the very nature of art.
This work aims to offer a comprehensive analysis of the problematic cumulative protection of design by copyright and design law within the framework of International Law and European Law and from the perspective of three legal systems, French, Spanish and Italian, which respectively exemplify the models of absolute cumulation, partial cumulation and non-cumulation.
The historical and comparative approaches allow us to go back to the historical origins of cumulative protection, to examine its evolution in different legal systems and in the legislative iter of international and European regulations, adopting a lege ferenda perspective to examine the European cumulation model developed in the European sphere in recent decades and which has crystallised in recent regulatory proposals that aim to put an end to centuries of uncertainty and heterogeneity in order to adopt a harmonised regime of double protection of design.La doble protección del diseño por el Derecho de diseño y el Derecho de autor obedece a la naturaleza doble o híbrida del diseño, a medio camino entre lo estético y lo funcional.
La acumulación de protecciones sobre el diseño ha resultado problemática desde los orígenes de la protección jurídica del diseño, complicando la armonización internacional y europea del Derecho de autor y el Derecho de diseño, poniendo en cuestión la dicotomía entre propiedad intelectual y propiedad industrial y entroncando con la naturaleza misma del arte.
Este trabajo pretende ofrecer un análisis integral de la problemática protección cumulativa del diseño por el Derecho de autor y el Derecho de diseño en el marco del Derecho internacional y del Derecho europeo y desde el prisma de tres ordenamientos, el francés, el español y el italiano, que respectivamente ejemplifican los modelos de acumulación absoluta, acumulación parcial y no acumulación.
Una metodología histórica y comparada permite remontarse a los orígenes históricos de la protección cumulativa, examinar su evolución en diferentes ordenamientos y en el iter legislativo de la normativa internacional y europea, adoptando una perspectiva de lege ferenda para examinar el modelo de acumulación europeo desarrollado en el ámbito europeo en las últimas décadas y cristalizado en propuestas normativas recientes que pretenden acabar con siglos de incertidumbre y heterogeneidad para adoptar un régimen armonizado de la doble protección del diseño.
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