Teams’ perceptions of charismatic leadership: The role of average perceptions and homogeneity in predicting team performance via intra-team communication quality
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Eman, Gea
González Romá, Vicente (dir.);
Hernández Baeza, Ana María (dir.)
Institut d’Investigació en Psicologia dels Recursos Humans
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Aquest document és un/a tesi, creat/da en: 2023
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This study investigates whether intra-team perceptions of leaders’ charisma are related to team performance via team communication quality. I differentiate between the roles of average perceptions of charismatic leadership and team members’ homogeneity in these perceptions. Both higher average perceptions and more homogeneity are expected to predict higher team performance via intra-team communication quality. Additionally, I hypothesize that the positive effects of average perceptions of charisma on communication quality and performance will be moderated by the homogeneity in these perceptions. Mediation and conditional mediation hypotheses were tested using panel data collected in a sample of 54 work teams by means of the macro PROCESS for SPSS. The results showed that, as expected, after controlling for team size and team tenure, the positive effects of average perceptions of charismatic leadership and the homogeneity in these perceptions on team performance were mediated by intra-team communication quality. In addition, homogeneity in perceptions of charisma moderated the indirect effect of charismatic leadership on team performance. Our results have several implications for leadership researchers and practitioners.Este estudio investiga si las percepciones intraequipo del carisma de los líderes se relacionan con el rendimiento del equipo a través de la calidad de la comunicación del equipo. Diferencio entre los roles de las percepciones promedio del liderazgo carismático y la homogeneidad de los miembros del equipo en estas percepciones. Se espera que tanto percepciones promedio más altas como una mayor homogeneidad predigan un mayor rendimiento del equipo a través de la calidad de la comunicación intraequipo. Además, planteo la hipótesis de que los efectos positivos de las percepciones promedio del carisma en la calidad de la comunicación y el rendimiento estarán moderados por la homogeneidad en estas percepciones. Se probaron hipótesis de mediación y mediación condicional utilizando datos de panel recopilados en una muestra de 54 equipos de trabajo mediante el uso del macroproceso para SPSS. Los resultados mostraron que, como se esperaba, después de controlar el tamaño y la antigüedad del equipo, los efectos positivos de las percepciones promedio del liderazgo carismático y la homogeneidad en estas percepciones en el rendimiento del equipo fueron mediados por la calidad de la comunicación intraequipo. Además, la homogeneidad en las percepciones del carisma moderó el efecto indirecto del liderazgo carismático en el rendimiento del equipo. Nuestros resultados tienen varias implicaciones para los investigadores y profesionales del liderazgo.
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