|
La Neue Deutsche Popliteratur ha estado asociada desde sus inicios a la Spaßgesellschaft. El consumismo, el ritmo desenfrenado y la constante búsqueda del placer y la diversión que recogían los textos desarrollados por los Popliteraten eran reflejo de una época en la que el fin último de la sociedad era el placer y la diversión individual, alejándose de la búsqueda del bienestar colectivo.
Sin embargo, los terribles atentados cometidos el 11 de septiembre de 2001 en Nueva York supusieron el fin de la Spaßgesellschaft y, a ojos de la crítica especializada del momento, también el fin de una literatura estrechamente vinculada al contexto en que surgió.
Esta tesis analiza la continuidad y evolución de la Neue Deutsche Popliteratur una vez superada la Spaßgesellschaft a través de la obra del autor alemán Joachim Lottmann, específicamente en sus novelas Der Geldkomplex (2009) y Endlich Kokain (2014). Para ello se ha observado la evolución de los rasgos identificativos de la Neue Deutsche Popliteratur desde sus inicios hasta la actualidad y se realiza una valoración del autor Joachim Lottmann como Popliterat y retratista de la sociedad alemana de los siglo XX y XXI. Además, se lleva a cabo un análisis global del posicionamiento poetológico del autor, considerando su obra como un retrato de la sociedad alemana de los siglos XX y XXI, en la que confluyen rasgos propios del New Journalism, periodismo Gonzo y su adaptación al género literario y del género de la autoficción, además de exponer la realidad alemana con un barroquismo propio de la sensibilidad Camp, manteniendo el carácter propio de los dandis tradicionales.The Neue Deutsche Popliteratur has been associated with the Spaßgesellschaft since its beginnings. The consumerism, the unbridled pace and the constant pursuit of pleasure and fun in the texts developed by the Popliteraten reflected an era in which the ultimate goal of society was individual pleasure and fun, far removed from the pursuit of collective well-being.
However, the terrible attacks of 11 September 2001 in New York marked the end of the Spaßgesellschaft and, in the eyes of the specialist critics of the time, also the end of a literature closely linked to the context in which it emerged.
This thesis analyzes the continuity and evolution of the Neue Deutsche Popliteratur once the Spaßgesellschaft has been overcome through the work of the German author Joachim Lottmann, specifically in his novels Der Geldkomplex (2009) and Endlich Kokain (2014). For this purpose, the evolution of the identifying features of the Neue Deutsche Popliteratur from its beginnings to the present day has been observed and an assessment of the author Joachim Lottmann as Popliterat and portraitist of German society in the 20th and 21st century is carried out. In addition, a global analysis of the poetological positioning of the author is carried out, considering his work as a portrait of the German society of the XX and XXI centuries, in which converge features of the New Journalism, Gonzo journalism and its adaptation to the literary genre and the genre of autofiction, besides exposing the German reality with a baroque style typical of the Camp sensibility, maintaining the character of the traditional dandies.
The thesis concludes with an evaluation of the contribution that the author Joachim Lottmann has made and is making to the Neue Deutsche Popliteratur from a thematic and hermeneutic point of view, contributing an important advance in the study of the work of the German author and favoring the study of the Neue Deutsche Popliteratur in the 21st century.
|