|
Associations are the most numerous entities within the non-market subsector of the Social
Economy, these entities are characterized for being non-profit, its democratic governance
and its voluntary and free membership. Sports clubs are a specific subtype of association
which, due to their high presence and dispersion throughout the territory, as well as their
main mission, produce a significant socioeconomic impact and numerous positive effects on
society. However, many of these organizations are in a financial insufficiency situation and
obtaining resources is the most common problem faced by their boards, that is why income
management and maintenance of an optimal size are crucial issues for the development of
their activity. The nearly 6,500 active sports clubs present in the Valencian Community
compose a population universe with very heterogeneous characteristics, where a vast
majority of entities maintain small dimensions and, at the same time, there are some mediumsized
and even large clubs. This doctoral thesis analyzes the impact that the internal
dimensions of sports clubs have on their organizational models and financial structures,
focusing particularly on the ways in which they gather the necessary resources to grow,
maintain or even survive according to their size. The research has been based on an extensive
empirical work, whose main tool for obtaining quantitative data has been a field survey
conducted on a statistically significant sample, proportionally distributed according to the
known population universe, consisting of a total of 520 Valencian sports clubs. In addition,
an own model structured in eight income categories has been developed for the analysis of
financing, which allows its adaptation to other existing theoretical models, as well as an own
system for the classification of clubs by size, dividing them into four dimensional segments
based on two variables: the number of members and the annual budget of these entities.Dentro del subsector no de mercado de la Economía Social predominan las entidades
asociativas que se caracterizan por la libre adhesión de miembros, el gobierno democrático y
la carencia de ánimo de lucro. Los clubs deportivos son un subtipo específico de asociación
que, debido a su elevada presencia y dispersión por el territorio, así como por su misión
principal, producen un significativo impacto socioeconómico y numerosos efectos positivos
en la sociedad. Sin embargo, muchas de estas organizaciones se hallan en situación de
insuficiencia financiera, siendo la obtención de recursos el problema más común a la que se
enfrentan sus gestores, por ello, la gestión de la financiación y el mantenimiento de un
tamaño óptimo resultan cuestiones cruciales para el desarrollo de su actividad. Los cerca de
6.500 clubs deportivos activos presentes en la Comunitat Valenciana componen un universo
poblacional con rasgos muy heterogéneos, donde una inmensa mayoría de entidades
mantienen pequeñas dimensiones y, al mismo tiempo, hay presentes algunos clubs de tamaño
mediano e incluso de gran envergadura. Esta tesis doctoral analiza el impacto que las
dimensiones internas de los clubs deportivos ejercen sobre sus modelos organizativos y sus
estructuras financieras, centrándose particularmente sobre la forma en que obtienen los
ingresos necesarios para lograr crecer, mantenerse o incluso sobrevivir según su tamaño. La
investigación se ha cimentado en un amplio trabajo empírico, cuya principal herramienta para
la obtención de datos cuantitativos ha consistido en una encuesta de campo realizada sobre
una muestra estadísticamente significativa y proporcionalmente distribuida respecto al
universo conocido, compuesta por un total de 520 clubs deportivos valencianos. Además, se
ha desarrollado un modelo propio para el análisis de la financiación estructurado en ocho
categorías de ingresos estancas, que permite su adaptación a otros modelos teóricos
existentes, así como también se ha diseñado un sistema propio de clasificación de los clubs
por tamaño, dividiéndolos en cuatro segmentos dimensionales con base en dos variables: el
número de socios y el presupuesto anual de estas entidades.
|