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The Internet has been a great advance in the world of new technologies, becoming, in turn, a new instrument for the commission of crimes using the different existing electronic and computer means. In the commission of these computer crimes, cybercriminals use various techniques to defraud their victims, such as “phishing”, “smishing” and “vishing”, among many others, with the aim of stealing our money or accessing valuable information that we store on devices; and with the added problem that the victim will encounter notable difficulties in pursuing the offender. When this happens, it is important to know what are the defense instruments available to individuals in case of being victims and what is the responsibility assumed by banks in the face of this new type of computer crime. Issues that will be the subject of analysis in this work.; Internet ha supuesto un gran avance en el mundo de las nuevas tecnologías, convirtiéndose, a su vez, en un nuevo instrumento para la comisión de delitos, valiéndose de los diferentes medios electrónicos e informáticos existentes. En la comisión de esos delitos informáticos, los ciberdelincuentes utilizan diversas técnicas para estafar a sus víctimas, como el “phishing”, el “smishing” y el “vishing”, entre otras muchas, con el objetivo de robar su dinero o acceder a información que almacenan en sus dispositivos; y con el problema añadido de que la víctima va a encontrar notables dificultades para perseguir al delincuente. Cuando esto sucede, es importante saber cuáles son los instrumentos de defensa a disposición de los particulares en caso de ser víctimas, y cuál es la responsabilidad que asumen las entidades bancarias frente a este nuevo tipo de delito informático. Cuestiones que serán objeto de análisis en este trabajo.
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