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This article presents the results of a teaching experience carried out in the compulsory subject 613, Music Theory II, included in the range of subjects in the Music Education Diploma at the Universitat Jaume I in Castellón, Spain, during the academic years 2007/2008 and 2008/2009. At the time of developing my docent project, I wondered to what extent should we present the aspects related to modality and if those contents would be able to be applied by future teachers of music. The pedagogical implementation of the modes and its methodology were the most interesting things for me.Most students showed a special interest in the immediate use and implementation of the contents they were learning, but also in their feasibility and validity, right after teacher's exposition of theoretical concepts. Therefore the questions that concerned students most were the following: What are modes used for? How can I apply them? How can I use them in the classroom? What kind of activities am I going to do? In this article, I present the concept and definition of the term mode, my synthesis-evaluation and its typology and classification. After that, I create methodological strategies for its learning and I set out different activities around exploration, experimentation, awareness raising, interpretation, composition and musical improvisation that serve as a practical proposal of immediate application in the classroom; El artículo que se presenta es fruto de la experiencia docente llevada a cabo en la asignatura obligatoria 613, Lenguaje Musical II de la Diplomatura de Magisterio en la especialidad de Educación Musical en la Universidad Jaime I de Castellón durante los cursos académicos 2007/2008 y 2008/09. A la hora de elaborar el proyecto docente me cuestioné a qué nivel se debían presentar los aspectos relacionados con la modalidad y si este tipo de contenidos tendrían aplicación para el futuro maestro de música. Desde el punto de vista de la educación musical, el objetivo que más interesaba era la aplicación pedagógica de los modos y su didáctica. Se observó que gran parte de los alumnos demostraban un especial interés en la inmediata utilidad y aplicación de los contenidos que aprendían, en su viabilidad y en su validez después de la exposición de los conceptos teóricos por parte del profesor. Por este motivo, las preguntas que más inquietaban a los estudiantes de música eran las siguientes: ¿para qué sirven los modos? ¿qué aplicación tienen?, ¿cómo se pueden emplear en las clases?, ¿qué actividades se llevarán a cabo?.A través de una revisión teórica, se analiza el concepto y definición del término modo, se realiza una síntesis y valoración propia y se presenta su tipología y clasificación. Posteriormente se diseñan estrategias metodológicas para su aprendizaje y se plantean diversas actividades en torno a la exploración, experimentación, sensibilización, interpretación, composición e improvisación musical. Las conclusiones de este artículo tienen como resultado una propuesta práctica de inmediata aplicación en el aula.
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