|
Al llarg dels anys seixanta del segle XX es produirà una transformació molt significativa
en les funcions habituals dels col·legis oficials de doctors i llicenciats. En els anys finals del
franquisme els col·legis tindran una presència social i política fonamental, en especial pel
que fa a la lluita per aconseguir un sistema educatiu democràtic en una societat que també
ho fóra. Estos organismes professionals acullen en els anys setanta algunes de les iniciatives
més fructíferes de renovació pedagògica que es plantegen en el país, i donen als
grups de docents que les sustenten —en un context autoritari i repressor, d’absència de llibertats
civils i polítiques— cobertura legal, mitjans i suport institucional. El Seminari de Pedagogia
del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats de València entre 1966-1976 és un excel·lent
exemple de tot això. Un col·lectiu, reduït però compromès, de docents d’ensenyança primària
i secundària que inicia el seu camí en el curs escolar 1965-1966 i que es constitueix en
Comissió d’Estudis Pedagògics, i que, al llarg d’una dècada fonamental, tindrà un paper
d’indubtable importància en la lluita per l’extensió en el País Valencià de la renovació pedagògica
i la difusió dels mètodes i plantejaments de l’escola activa, d’un credo pedagògic
en gran manera clarament deutor del pensament d’Henri Wallon. Dues fites d’enorme importància
i significació en eixa tasca seran l’elaboració, discussió i difusió d’Una alternativa
per a l’ensenyança en el País Valencià en 1975 i la posada en marxa l’any següent de la I Escola
d’Estiu del País Valencià.During the 1960s a very significant transformation will take place in the usual functions
of the Doctors’ and Graduates’ Associations. In the last years of Franco Regime, the Doctors’
and Graduates’ Associations had a social and political presence that will become essential
in the fight for achieving a democratic educational system in a democratic society. During
the seventies, these official organisations provided some of the most productive initiatives
of pedagogical renovation in the country, giving the teachers who sustain them —in the authoritarian
and repressive context of the moment and the absence of civil and political liberties—
legal coverage, resources and institutional support. The Seminari de Pedagogia of the
Valencian Doctors’ and Graduates’ Association is an excellent example of it. A small but
compromised group of primary and secondary education teachers that constituted in 1965-
1966 a Commission of Pedagogical Studies, and that throughout a decade will play a fundamental
role in the fight for the expansion of Pedagogical Renovation to the Valencian
Country and the diffusion of the methods and approaches of the Progressive School, a pedagogical
creed clearly debtor of Henri Wallon’s thought. Two milestones of enormous importance
and significance in this task will be the elaboration, discussion and diffusion of
an Alternativa (Alternative) for teaching in the Valencian Country in 1975 and the start, in the
next year, of the First Summer School of the Valencian Country.
|