Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.advisor | Marhuenda Fluixà, Fernando | es_ES |
dc.contributor.author | Chisvert Tarazona, María José | es_ES |
dc.contributor.other | Universitat de València - DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR | es_ES |
dc.date.accessioned | 2010-07-07T14:19:57Z | |
dc.date.available | 2010-07-07T14:19:57Z | |
dc.date.issued | 2009 | es_ES |
dc.date.submitted | 2009-02-12 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10550/15708 | |
dc.description.abstract | Careers Guidance necessarily functions within an ideological framework, there are no single universal answers with only one clear meaning, the participants themselves play a role in formulation and development by providing the cognitive and conceptual structures. Within the ambit of this thesis we seek to provide citizens with the tools and knowledge to enable them to make satisfactory decisions in their personal and socio-professional fields, in order to access self-knowledge, learning, employment and public space. With this in mind we have laid out a systematic and integral approach in which these processes may take on meaning. Looking deeply into these fundamental questions is always necessary in order to make progress in defining these explicit Careers Guidance models, bearing in mind the possibilities of constant revision and improvement. This thesis aims to clearly mark out the transit opportunities towards an organization-integrated Careers Guidance model. The intention is to plot the converging coordinates of the present crisis, moving towards a new model of understanding Careers Guidance. This change will be marked by the social and economic context which is already outdated and, moreover, will be interpreted differently by each organization. A Careers Guidance model is set within ideological and identity preconditions, offering methodological solutions to the given mission, the why and wherefore, of the organization. The outdated nature of these models, their constant transformation and adaptation to an ever-changing environment, co-exists with more perennial realities which effectively make up the basis of this thesis. The approach to the coordinates which enable this transit will probably go on to be in their turn the object of analysis. This thesis studies Careers Guidance within a union organization, analyzing the factors, variables and critical implementation points, in order to permit transference to other contexts and organizations. | en_US |
dc.description.abstract | RESUMEN La orientación profesional responde a un marco ideológico, no hay respuestas universales, unívocas, de un solo significado. Son los actores que intervienen en su formulación y desarrollo los que efectivamente la dotan de un cuerpo cognitivo y de pensamiento. La orientación profesional bajo esta tesis busca dotar a la ciudadanía de instrumentos y conocimiento para una toma de decisiones satisfactorias en el ámbito personal y socioprofesional, favorecer su acceso al autoconocimiento, al aprendizaje, al empleo, al espacio público. Para ello imprime una mirada sistémica e integral en la que los procesos cobran significatividad. Es ineludible profundizar en el conocimiento de estas cuestiones fundamentales para avanzar en la definición de modelos de orientación profesional explícitos, con posibilidades de revisión y mejora constante. Esta tesis tiene como objetivo ubicar con claridad las oportunidades de tránsito hacia un modelo de orientación integral en una organización. Su intención es visibilizar las coordenadas que están incidiendo en este proceso de crisis, de cambio, hacia un nuevo modo de entender la orientación. Este cambio vendrá marcado por un contexto económico y social que efectivamente es caduco y que, por otra parte, se interpretará de modo diferenciado en cada organización. Un modelo de orientación se ubica en presupuestos ideológicos, identitarios, y busca ofrecer respuestas metodológicas a la misión, el para qué de la organización. La caducidad de estos modelos, su constante transformación y adaptación a un entorno cambiante, convive con realidades más perennes que efectivamente constituyen también los fundamentos de esta tesis. El tratamiento de las coordenadas que facilitan ese tránsito posiblemente perdure en el tiempo convirtiéndose en objeto de análisis. Esta tesis estudia el modelo de orientación de una organización sindical, analiza los factores, variables, puntos críticos en su implementación, posibilitando su transferencia a otros contextos y organizaciones. __________________________________________________________________________________________________ | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | es_ES |
dc.language | cat-en-es | es_ES |
dc.rights | spa | es_ES |
dc.rights | Copyright information available at source archive | es_ES |
dc.subject | none | es_ES |
dc.title | Tránsito hacia una orientación profesional integral. Estudio del proceso de implementación en una organización sindical. | es_ES |
dc.type | doctoral thesis | es_ES |
dc.identifier.url | http://www.tesisenred.net/TDX-0311110-125321/ | es_ES |